Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stáčení tachometrů je pro vypočítavé prodejce nejjednodušší cesta, jak omladit nabízené auto a tím zvýšit jeho cenu. Mohlo by se zdát, že jde o způsoby z devadesátých let, nanejvýš přelomu milénia. Ale bohužel, ojetiny se ve velké míře stáčejí dodnes.
„V době pandemie a po začátku války se podíl aut se stočeným tachometrem mírně zvýšil. Bylo to způsobeno zdražováním vozů a snahou zákazníků pořídit si auto za cenu před pandemií. Od té doby narostla průměrná cena ojetin o 26 %, tedy o šedesát tisíc korun,“ vysvětluje Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia, z jejíchž statistik všechna uvedená data pramení.
Podvody se stočenými tachometry se nejčastěji týkají těch nejžádanějších modelů. Na českém trhu to jsou auta jako Škoda Octavia, Volkswagen Passat nebo BMW řady 5. Absolutním rekordmanem je podle Cebie Škoda Fabia, kterou se někdo neostýchal stočit o rovných 760 000 kilometrů.
Podvody lze odhalit kontrolou vozidla prostřednictvím specializované služby. Nespoléhejte ale na data, která vám předá sám prodejce. „Podvodníci bohužel někdy falšují i naše výpisy. Kupující by si měli pravost výpisu ověřit zdarma na webu Cebia, což ale řada z nich vůbec nedělá,“ apeluje na pečlivost motoristů Minksová.
Jak se vyhnout koupi auta se stočeným tachometrem?
- Prověřte historii vozidla
- Nechte si udělat důkladnou technickou prohlídku
- Dávejte si pozor na podezřele nízkou cenu
- Nakupujte u ověřených prodejců s dobrými recenzemi
- Pečlivě zkontrolujte dokumentaci vč. servisní knížky