Článek
Odvolává se na oznámení spoluzakladatele společnosti KleinVision Antona Zajace, jehož firma AirCar vytvořila. Finanční podmínky nebyly zveřejněny.
AirCar poháněný motorem BMW a běžným palivem v roce 2021 uletěl 35 minut mezi dvěma slovenskými letišti. Ke vzletu a přistání využíval vzletové a přistávací dráhy. Přeměna automobilu na letadlo trvala přes dvě minuty.
AirCar získal od slovenského dopravního úřadu osvědčení o letové způsobilosti v roce 2022. Na začátku letošního roku se vůz objevil ve videu, které zveřejnil youtuber MrBeast.
Čína už stála v čele vývoje elektromobilů a nyní aktivně vyvíjí řešení pro létající dopravu. V únoru uskutečnila firma Autoflight zkušební let dronu pro přepravu cestujících mezi městy Šen-čen a Ču-chaj. Cesta, která autem trvá tři hodiny, trvala dronu 20 minut, letoun však byl bez cestujících. Loni čínská firma eHang získala od čínských úředníků certifikát bezpečnosti pro své elektrické létající taxi. Na rozdíl od letadel podobných dronům však AirCar nevzlétá a nepřistává vertikálně a potřebuje přistávací dráhu.
Pro tuto formu dopravy stále existují značné překážky v oblasti infrastruktury, regulace a přijetí technologie veřejností. Celosvětové pokusy o regulaci tohoto odvětví přinesly spíše řadu nových otázek.
„V tomto ohledu může historie Západu některé věci zpomalovat, protože je zde trochu pokušení snažit se vtěsnat tyto nové stroje do starých kategorií,“ řekl BBC konzultant z odvětví letectví Steve Wright. „Čína by v tom mohla vidět příležitost, jak se dostat dopředu,“ dodal.
Podobné obavy se kdysi týkaly elektromobilů, u nichž se Čína stala lídrem světového trhu. Prodej technologie slovenského AirCaru by mohl vyvolat otázky, zda se Čína nechystá udělat totéž s létajícími auty.