Článek
Vozy zaregistrované před 5. červencem mohly být zákazníkům prodávány bez dodatečných cel na dovážené elektromobily. Čínské značky tak v celém regionu v červnu zaregistrovaly rekordních více než 23 000 bateriových elektromobilů. Ve srovnání s předchozím měsícem to bylo o 72 procent více a dvakrát více, než činil nárůst celkových registrací elektromobilů v červnu. Novým clům podléhá také dovoz elektromobilů, které v Číně vyrobily západní automobilky, jako je Volvo Car, BMW a Tesla.
Výrobci elektromobilů na obou kontinentech spěchají, aby rozšířili výrobu elektromobilů v Evropě, a vyhnuli se tak novým clům. Mezitím hrozí, že napětí mezi Bruselem a Pekingem přeroste v obchodní válku.
Největší růst v počtu registrací zaznamenala čínská státní automobilka SAIC. Zhruba 40 procent jejích registrovaných vozů MG4 ale byly vozy, které zaregistrovali prodejci.
Analytici Dataforce upozornili, že zájem o elektromobily v Evropě podpořilo v červnu také zavedení pobídek v Itálii, které pomohlo zvýšit prodej bateriových elektromobilů v zemi na dvojnásobek proti předchozímu roku. Tento růst vynesl Itálii, která dosud v prodeji elektromobilů zaostávala, mezi šest největších trhů v evropském regionu. Ten vedle EU zahrnuje i Norsko, Švýcarsko a Británii.
Celkově bylo podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu v Evropě zaregistrováno 208 872 elektromobilů. To byl zatím třetí nejvyšší počet, za prosincem 2022 a březnem 2023.
Evropská komise v červnu oznámila, že od července uvalí na elektromobily vyrobené v Číně dodatečná cla až 38,1 procenta. Dosavadní clo činí deset procent a nově oznámená cla jsou ještě k tomuto poplatku.