Hlavní obsah

Zbrusu nové Subaru Impreza: Jednodušší, přesto modernější a stále s boxerem

Foto: Subaru

Autosalon v Los Angeles přinesl premiéru americké verze Subaru Impreza a automobilce se podařilo příjemně překvapit. Má odvážnější design, ikonický motor boxer s ležatými válci zůstává, a co je možná nejdůležitější – při vývoji inženýři i nadále mysleli na řidiče! Dobrou zprávou budiž i fakt, že by se od té evropské měla lišit jen minimálně.

Článek

Impreza je pro Subaru stálicí, která tu s námi je už pěknou řádku let a lidé z čtvrti Šibuja, patřící pod prefekturu Tokio, si toho jsou velice dobře vědomi. Při vývoji nové Imprezy tak ani 30 let od uvedení první generace nenechali nic náhodě – stejně tak se ale nepouštěli do experimentů a v mnoha ohledech to zahráli „na jistotu“.

Karoserie a design

Z karosářského hlediska tu je jedna poměrně zásadní změna – ačkoliv předchozí pátá generace nabízela na řadě trhů kromě hatchbacku také variantu sedan, tato nová, v pořadí šestá generace, se spoléhá výhradně na klasickou karoserii hatchback. Pro náš trh tedy žádná změna.

Jak zaznělo v úvodu, návrháři z Šibuji to zahráli na jistotu a design nikterak zásadně neměnili. Jde tedy designově především o evoluci. Výsledkem je dle současných trendů podstatně výraznější přední maska, také přední svítilny dostaly ostřejší tvary. O něco zásadnější změny se objevily v oblasti zádě, kde vidíme sportovněji tvarovaný difuzor s odhalenými koncovkami výfuku, výraznější prolisy v nárazníku a nový tvar zadních svítilen.

Interiér a technologie

Další změny se odehrály přirozeně v interiéru. Zpoza volantu bude na řidiče svítit 7palcový přístrojový displej, středovému panelu pak bude dominovat displej infotainmentu o stejné úhlopříčce, vyšší stupně výbavy se však mohou pochlubit dokonce 11,6palcovým displejem orientovaným na výšku.

Z hlediska technologií v Subaru mysleli i na drobnosti jako je nový posilovač řízení, posilující zpětnou vazbu mezi řidičem a předními koly. Ten zároveň pomáhá zostřit reakce přední nápravy na povely od volantu.

Po stránce bezpečnosti se můžeme nadále spolehnout na osvědčený systém EyeSight, který pro novou Imprezu prošel dodatečnou aktualizací – od nynějška bude mít širší zorné pole a na křižovatkách bude umět detekovat jak chodce, tak i cyklisty.

Bohužel bez manuálu – ale vadí to?

Foto: Subaru

Uvnitř globální platformy SGP (Subaru Global Platform) se i nadále na přední nápravě „uhnízdí“ motory boxer, manuální převodovka je však minulostí

Ani tohle není na našem trhu žádná změna, ale z Imprezy v nové generaci na všech trzích kompletně zmizí manuální převodovky. O pohon všech kol se tak bude starat výhradně bezestupňová převodovka CVT. Je to dobře, nebo špatně?

Lidé od Subaru uvádí, že pro to je minimálně jeden velmi dobrý důvod – dle jejich poznatků totiž právě CVT vykazuje z dostupných převodovek tu nejlepší odezvu na povel plynového pedálu, a je tedy o výhodná z hlediska interakce s řidičem. Převodovka CVT je navíc konstrukčně relativně jednoduchá, a tedy spolehlivá.

Kdo se obává monotónního vrčení typického pro auta s variátorovou převodovkou, ten nemusí zoufat. V Subaru totiž mysleli na to, že zejména staromilci, kteří byli zvyklí na manuál, si budou na tuto převodovku dlouho zvykat, a tak má osm „virtuálních“ kvaltů s jasně definovanými převodovými poměry – převodovka se tedy bude při vyšší zátěži chovat jako klasický osmistupňový měničový automat.

Motorizace

Foto: Subaru

Od nynějška bude jedinou karosářskou verzí hatchback, automobilka prozatím pro americký trh představila tři různé stupně výbav – Base, Sport a RS (na obrázku)

Naštěstí Impreze zůstal ikonický motor boxer s plochým uspořádáním válců. Pro evropskou verzi se počítá s atmosférickou neelektrifikovanou šestnáctistovkou, tu by pak měl doplnit rovněž atmosférický dvoulitr s mild-hybridní technologií, který známe pod označením e-Boxer.

U zámořské verze bude výchozí motorizací 2,0l čtyřválec o výkonu 154 koní a 197 Nm točivého momentu, který tam bude pohánět vozy s výbavovými stupni Base a Sport. Druhým agregátem bude 2,5l čtyřválec rovněž s atmosférickým plněním, který dává výkon 185 koní a točivý moment 241 Nm – bohužel ani s touto motorizací se v evropě nepočítá.

V prodeji už na jaře

Na novou Imprezu se můžeme údajně těšit už na jaře roku 2023, do té doby se (doufejme) dozvíme také cenovou politiku automobilky a přesné specifikace pohonných jednotek.

Pro jistotu jen připomeňme, že u dosavadní páté generace dávala výchozí 1,6l motorizace výkon 114 koní a 150 Nm, mild-hybridní e-Boxer s 2,0l spalovacím motorem pak dával výkon 150 koní a 194 Nm točivého momentu. Má se za to, že nová generace si po stránce výkonu mírně polepší.

Načítám