Článek
Zhasněte lampiony, já chci vidět tmu. Pátá generace Mondea už do Evropy nepřijde, čímž uzavírá evropskou kapitolu tohoto modelu. Vůz, který vznikl jako nástupce Sierry, se na starém kontinentu držel skoro 30 let.
Totiž začátkem dubna sjel z výrobní linky ve Valencii poslední EU kus, a to šedý kombík. Jak že jsme se to dozvěděli? Tisková zpráva? Pietní událost? Kdepak, produktový inženýr Fordu Federico Ertl zveřejnil na sociální síti LinkedIn snímek zpívající labutí píseň evropského Mondea.
Vůz nesl kódové označení CD391, protože šlo o globální model Fordu, jehož sourozenec se v USA prodával jako Fusion. Správně namítáte, že Fusion bylo také povedené mini-MPV, které u nás dosahovalo podobné obliby jako Hyundai ix20, nicméně v Americe tomu zkrátka bylo takto.
Varianty Mondea označené jako Mark 1–5 jsou nám všem dobře známé, především pak druhá generace zmatečně pojmenovaná Mark 3 patří k velice populárním ojetinám. Pokud jde o poslední evropskou čtvrtou generaci, tak ta se všem zapíše do paměti díky osobitému vizuálu představenému roku 2014.
Rok | Počet registrovaných kusů v Česku |
---|---|
2013 | 667 |
2014 | 841 |
2015 | 1 531 |
2016 | 1 445 |
2017 | 882 |
2018 | 541 |
2019 | 365 |
2020 | 210 |
2021 | 160 |
Co tedy Mondeo zabilo? Prvně pozdní příchod na trh, způsobený zdlouhavým přesunem produkce z belgického Genku do španělské Valencie, dále polovodičová krize i koronavirus, nicméně tím hlavním důvodem byl odklon zákazníků k SUV.
To nám tedy napoví, jak bude vypadat evropský nástupce. V nedávno publikovaném článku jsme vám představili elektrickou strategii Fordu. Tam jste se mohli dočíst, že se v roce 2023 a 2024 dočkáme dvou nových elektrických SUV, jež se budou rodit v Kolíně nad Rýnem.
Tak tak, jedno z nich se bude profilovat jako nástupce Mondea a je prosím potvrzené, že časem nahradí rovněž MPV duo Galaxy/S-Max. Mondeo jako takové bude dál žít spolu se svěžím SUV Evos v Číně a nikde jinde.
Ladné křivky páté generace a design à la crossover si tedy budou moci vychutnat pouze tamní řidiči. Jasně, teoretická šance na individuální dovoz tu je vždycky, ostatně jinak by se zde neprodával Kodiaq GT, ale stejně…
Ford Mondeo Mark 5 (4. gen)
- nejprodávanější variantou bylo provedení kombi, výbava Titanium, 150koňový diesel a 6rychlostní manuál
- v předchozích letech před omezením kvůli emisím nejvíce frčela čtyřkolka Titanium diesel 180 koní, později diesel 190 koní s automatem
- mezi nejoblíbenější barvy (metalízy) patřila stříbrná, šedá, černá a modrá
SUV zkrátka vedou, hýbou světem, a kvůli zákaznickým preferencím se rodí nové a nové modely. Vždyť i luxusní výrobci jako Rolls-Royce, Lamborghini a nyní i Ferrari vsadili na sportovně-užitkové modely, čímž v případě prvních dvou jmenovaných trefili střed terče. U stáje se skotačícím koníkem v logu ještě uvidíme po premiéře, nicméně o úspěch Purosangue se určitě nebojíme.
Co říci závěrem? Na shledanou, sbohem a amen. Minuta ticha či vzpomínkový článek je za Mondeo určitě adekvátní. Škoda jen, že pro vedení automobilky Ford v tomto duchu historie nic moc neznamená, byť chápeme, že je třeba jít kupředu a nikoli jen hledět zpět. Na druhou stranu bez minulosti není současnost a uctít skoro 30letou evropskou stálici jen obyčejnou fotkou na internetu? Inu taková je asi doba…