Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Elektromobil jako každou novou techniku trápí vyšší pořizovací ceny ve srovnání se stávající technikou spalovacích motorů, což se český stát skrze Evropskou unii pokusil kompenzovat, a zatím to vypadá, že se mu to daří. K poslednímu červenci 2024 totiž bylo v Česku zaregistrováno 4 987 nových elektroaut, což je ve srovnání s loňským obdobím nárůst o 44 %.
Konkrétní realizace dotačního programu určeného pouze pro podnikatele je poněkud kontroverzní (podrobněji ZDE), někdo jej dokonce označuje za lobby bank, avšak importéři i zákazníci ho ve finále vítají (i když si stěžují na zbytečné množství administrativy). Dokonce kvůli dotacím udělala Škoda speciální edici Enyaqu, VW svého ID.3 a Hyundai/Kia vypracovaly speciální ceníky pro podnikatele.
Stát čistě na podporu koupě nových (do 6. měsíce od registrace a do 6 tisíc km) elektrických osobních, elektrických nákladních a vodíkových aut vyčlenil 1,65 miliardy korun a původně plánoval, že podpoří celkem 4 055 těchto vozů. Jenže tato původní kapacita už je takřka vyčerpaná.
Jak zjistily Hospodářské noviny, tak poslední data od státem vlastněné Národní rozvojové banky jsou 3 590 žádostí na 3 862 vozidel. Připomeneme, že dotacím jasně dominuje Tesla s Modelem Y a Modelem 3, druhé je Volvo s primárně EX30, na třetí pozici Škodovka s Enyaqem, čtvrtý je Volkswagen a páté čínské MG.
Z toho vyplývá, že největší zájem je o osobní elektromobily, na které lze získat podporu 200 tisíc korun bez DPH. Na nákladní auta do 3,5 tuny jde o 250 tisíc korun bez DPH a na vodíkové vozy FCEV a nákladní auta do 4,25 tuny jde o 300 tisíc korun bez DPH.
Kromě podpory nákupu elektrovozidel měl stát vyčleněných 300 milionů na nákup nabíjecích stanic, nicméně plánovaný počet dotovaných nabíječek se pomalu blíží ke svému limitu, aniž by to vyčleněné finance nějak zvlášť vyčerpalo. Stát tak tyto „volné“ peníze použije na dotování vícero elektrických aut.
Padá tedy číslo 4 055 podpořených vozů a bude se hledět na celkové čerpání finančního balíčku. A pokud bude dále převládat zájem o osobní elektromobily, může být konečné číslo podpořených elektroaut klidně dvojnásobné.
A až tyto dotace odčerpají oněch 1,95 miliardy korun? Tak jednoduše skončí. Mimochodem stát potřebuje, aby byla podpora plně vyčerpaná, jinak by tento program EU neproplatila a vyplacené dotace by nejspíše šly také z kapes daňových poplatníků.
Vyčerpat dotace se však pravděpodobně povede, protože na to podnikatelé prozatím mají čas do 30. 9. 2025. Statistiky prodejů bateriově poháněných aut tedy u nás rostou a porostou, navzdory jiným evropským zemím. Třeba v Německu dotace na elektrovozy skončily vloni a letos se už ukazuje velký propad zájmu.
A to samé může nastat i u nás, až se trh skokově nasytí. Jak dotace skončí, prodeje elektromobilů tak nejspíš znovu poklesnou. Pak nastane čekání, než se vypíše druhé kolo programu. A automobilky z toho budou mít těžkou hlavu…