Článek
Na úterním jednání za zavřenými dveřmi, kterého se zúčastnili i zástupci evropských automobilek, představitelé čínského automobilového průmyslu vyzvali vládu, aby přijala tvrdá protiopatření, a navrhli, aby bylo „pozitivně zváženo zvýšení prozatímního cla na benzinové automobily s velkým obsahem motoru“, uvedl čínský list. Setkání uspořádalo čínské ministerstvo obchodu a zúčastnily se ho společnosti SAIC, BYD, BMW, Volkswagen a Porsche, uvedly zdroje. Hlavním cílem schůzky podle zdrojů bylo vyvinout tlak na Evropu a lobbovat proti clům.
Obchodní politika EU je čím dál více ochranářská, a to kvůli obavám, že čínský model rozvoje zaměřený na výrobu a tažený zadlužením by mohl unii zaplavit levným zbožím, včetně elektromobilů. Čínské firmy se totiž kvůli slabé domácí poptávce zaměřují na vývoz.
Evropská komise 12. června oznámila, že je připravena od července zavést dodatečné clo na čínské elektromobily, a to až 38,1 procenta. Následovala tak Spojené státy, které o chystaném zavedení vyšších cel informovaly v květnu.
List Global Times na konci minulého měsíce s odvoláním na odborníka z odvětví uvedl, že vládní výzkumné centrum pro automobily navrhuje, aby Čína zvýšila dovozní cla na velké automobily s benzinovým motorem na 25 procent. Týkalo by se to sedanů a sportovně-užitkových vozů (SUV) s obsahem motoru nad 2,5 litru. V současnosti je dovozní clo 15 procent.
Čínské úřady už dříve prostřednictvím komentářů ve státních médiích a rozhovorů s představiteli odvětví naznačily možná odvetná opatření. Tento týden čínské ministerstvo obchodu oznámilo zahájení antidumpingového vyšetřování evropských produktů z vepřového. Čínské firmy podle médií také vyzvaly Peking, aby se zabýval dovozem mléčných výrobků z EU.
Hodnota vývozu aut z EU do Číny podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat loni činila 19,4 miliardy eur (483 miliard Kč). EU pak dovezla z Číny elektromobily za 9,7 miliardy eur.
Na prodeji německých automobilek má Čína podíl zhruba 30 procent a Německo je také největším vývozcem aut s obsahem motoru 2,5 litru a více. Od začátku letošního roku Německo podle údajů čínských celních úřadů vyvezlo do Číny auta za 1,2 miliardy USD (27,8 miliardy Kč). Slovensko pak je čtvrtým největším dodavatelem aut s velkými motory do Číny a druhým největším z Evropy. Letos vyvezlo do Číny SUV za 803 milionů USD.
Spojené státy, Británie a Japonsko také vyvážejí do Číny velké množství automobilů s obsahem motoru nad 2,5 litru. Tyto země by pravděpodobně měly největší prospěch z navrhovaného zvýšení cel.