Hlavní obsah

Záchrana všech řidičů: Revoluční usnadnění podélného parkování od Hyundai

Foto: Hyundai

Názornou ukázku systému e-Corner si prohlédněte ve videu na konci článku

Veletrh spotřební elektroniky v nevadském Las Vegas přinesl mnoho pozoruhodných vynálezů. S jedním takovým se vytasili inženýři automobilky Hyundai, ti představili prototyp modelu Ioniq 5, který může zásadním způsobem ušetřit řidičům nervy. Umí totiž vytočit kola až o 90 stupňů, parkování tak bude hračkou!

Článek

Tohle řešení není nijak nové, se podobnými řešeními se experimentovalo už v dřevních dobách automobilismu – tehdy bylo podélné parkování a pomalé manévrování obecně naprostým peklem. Tento převratný vynález se však ve své době neujal…

Různých technických řešení stejného problému se v průběhu dekád objevilo hned několik, všechny ale provázel stejný osud – pád v zapomnění. Řidiči tak s podélným parkováním bojují dodnes (ačkoliv parkovací asistent jim zvládá tuto činnost notně ulehčit).

Nyní zkouší své štěstí inženýři z Hyundai, přesněji z divize Moies, která se normálně věnuje správě náhradních dílů a vývoji autonomních systémů. Na Veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas představila systém zvaný e-Corner, který by mohl usnadnit práci nejen konstruktérům, ale i řidičům.

Součástí systému je hnací elektromotor, elektronický tlumič a systém pro řízení a brzdění, který se umístí do každého rohu auta (na každé kolo). Povely z volantu i z brzdového pedálu pak ke kolům putují digitálně a není mezi nimi žádná mechanická vazba.

Foto: Hyundai

Hyundai e-Corner umožní autu pohybovat se bokem jako krab nebo udělat 360stupňovou otočku na místě

To v praxi přináší celou řadu výhod pro nás, řidiče. Systém například umožňuje natočit všechna čtyři kola o 90 stupňů, což autu umožní jet bokem napřed jako krab – což udělá z paralelního parkování naprostou hračku.

Systém však umí například natočit přední kola o 45 stupňů v jednom směru a zadní kola pod stejným úhlem ve směru přesně opačném – což umožňuje otočku o 360 stupňů na místě, a tedy vynikající manévrovatelnost.

Další funkcí je možnost natočit všechna čtyři kola o 45 stupňů v tomtéž směru, což umožňuje diagonální jízdu – podobně jako třeba to umí nový elektrický Hummer. Zajímavě také zní možnost natočení pouze zadních kol pro lepší manévrování – přesně jako u vysokozdvižného vozíku.

To umožňuje poměrně zásadní pokrok, a to hned ve dvou směrech. Zaprvé je tento systém poměrně variabilní a v zásadě jednoduchý – dá se tedy aplikovat na celé řadě různých typů elektromobilů, což ušetří práci konstruktérům. Automobilka sama ušetří nejen čas, ale i peníze.

Konstrukční řešení je navíc poměrně variabilní a v zásadě jednoduché – dá se tedy aplikovat na celé řadě různých typů elektromobilů, což je s jejich současným rozmachem rozhodně skvělá příležitost.

Divize Moies ani samotná značka Hyundai neuvádí žádné konkrétní podrobnosti o systému či zda se takto vybavený vůz dostane do produkčních vozů. Jedno je však jisté, potenciál tohoto systému může být ohromný – když už ne nyní u aut řízených lidmi, tak ve vzdálenější budoucnosti v případě autonomních vozidel.

Načítám