Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Toyota říká, že její nový „nízkoemisní benzin“ je alternativní palivo, které mohou prakticky ihned začít používat současné hybridy, plug-in hybridy, ale i ryze benzinová auta. Japonská značka na projektu spolupracuje s firmou Chevron od roku 2021. Hlavní cíl? Vyvinout nový druh paliva, jež bude možné tankovat jak do moderních, tak i starších aut.
Na jaře roku 2023 došlo k prvním silničním testům, kdy se palivo zkoušelo v hybridní Toyotě Camry, plug-in hybridním SUV RAV4, a dokonce i terénním pick-upu Tundra. „Toyota je připravena stále intenzivněji spolupracovat s dalšími průmyslovými odvětvími. Masové používání nízkoemisního benzinu umožní skutečné snížení emisí u všech benzinových aut,“ uvedl programový manažer Toyoty Mark McCarthy.
Při výrobě nového benzinu se používají primárně obnovitelné suroviny. Přes 50 % složení tvoří biopalivo ze zemědělských produktů a rostlinného a živočišného odpadu. Popularizace paliv na bázi obnovitelných surovin umožní podle Toyoty dekarbonizaci dopravy, aniž by muselo docházet k radikálním krokům.

Toyota je synonymem hybridního pohonu, v této oblasti má mnoholeté zkušenosti.
V praxi to znamená, že nové palivo nejenže můžete tankovat do starších aut, ale nebude vyžadovat ani žádné další zásahy v infrastruktuře. Jinými slovy, pracovat se s ním bude jako se současným benzinem, jen za svůj životní cyklus vyprodukuje skoro o polovinu méně emisí.
Toyota se jako jedna z mála značek soustředí nejen na nová, ale i již existující auta. Její studie ukazuje, že jen v USA jezdí přes 265 milionů aut na benzin, zážehové motory tam přitom představují asi 95 % vozového parku. Průměrný osobní automobil je 12 let starý a zůstává na silnicích skoro 20 let. I proto by „eko“ palivo mohlo být ideálním prostředkem ke snížení emisí. Tak pokud nebude dvakrát tak drahé jako normální benzin…

Nový benzin nevyžaduje úpravy motoru ani infrastruktury. Jediným tajemstvím zatím zůstává cena za litr.
Toto snažení japonské značky je součástí dlouhodobé strategie, v rámci které se chce stát do roku 2050 uhlíkově neutrální společností. V příštích letech se tedy hodlá soustředit nejen na vývoj hybridních a bateriových technologií, ale také zkoumat možnosti v oblasti syntetických paliv a biopaliv.