Hlavní obsah

Záchrana spalovacích motorů? Toyota prý našla řešení, její revoluční nízkoemisní benzin má být šetrný a vhodný i pro stará auta

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Společnosti Toyota a Chevron společně vyvíjejí nový typ paliva s nízkými emisemi, které během svého životního cyklu produkuje o 40 % méně CO2 než tradiční benzin vyráběný z ropy. A co víc, tankovat ho mohou dnešní i starší vozy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Toyota říká, že její nový „nízkoemisní benzin“ je alternativní palivo, které mohou prakticky ihned začít používat současné hybridy, plug-in hybridy, ale i ryze benzinová auta. Japonská značka na projektu spolupracuje s firmou Chevron od roku 2021. Hlavní cíl? Vyvinout nový druh paliva, jež bude možné tankovat jak do moderních, tak i starších aut.

Na jaře roku 2023 došlo k prvním silničním testům, kdy se palivo zkoušelo v hybridní Toyotě Camry, plug-in hybridním SUV RAV4, a dokonce i terénním pick-upu Tundra. „Toyota je připravena stále intenzivněji spolupracovat s dalšími průmyslovými odvětvími. Masové používání nízkoemisního benzinu umožní skutečné snížení emisí u všech benzinových aut,“ uvedl programový manažer Toyoty Mark McCarthy.

Při výrobě nového benzinu se používají primárně obnovitelné suroviny. Přes 50 % složení tvoří biopalivo ze zemědělských produktů a rostlinného a živočišného odpadu. Popularizace paliv na bázi obnovitelných surovin umožní podle Toyoty dekarbonizaci dopravy, aniž by muselo docházet k radikálním krokům.

Foto: Toyota

Toyota je synonymem hybridního pohonu, v této oblasti má mnoholeté zkušenosti.

V praxi to znamená, že nové palivo nejenže můžete tankovat do starších aut, ale nebude vyžadovat ani žádné další zásahy v infrastruktuře. Jinými slovy, pracovat se s ním bude jako se současným benzinem, jen za svůj životní cyklus vyprodukuje skoro o polovinu méně emisí.

Toyota se jako jedna z mála značek soustředí nejen na nová, ale i již existující auta. Její studie ukazuje, že jen v USA jezdí přes 265 milionů aut na benzin, zážehové motory tam přitom představují asi 95 % vozového parku. Průměrný osobní automobil je 12 let starý a zůstává na silnicích skoro 20 let. I proto by „eko“ palivo mohlo být ideálním prostředkem ke snížení emisí. Tak pokud nebude dvakrát tak drahé jako normální benzin…

Foto: Shutterstock

Nový benzin nevyžaduje úpravy motoru ani infrastruktury. Jediným tajemstvím zatím zůstává cena za litr.

Toto snažení japonské značky je součástí dlouhodobé strategie, v rámci které se chce stát do roku 2050 uhlíkově neutrální společností. V příštích letech se tedy hodlá soustředit nejen na vývoj hybridních a bateriových technologií, ale také zkoumat možnosti v oblasti syntetických paliv a biopaliv.

Načítám