Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Novinka navazuje na předchůdce, který se pravidelně objevuje v žebříčcích nejošklivějších vozidel všech dob. První Actyon doslova předběhl trend SUV-kupé, objevil se ještě před BMW X6, ale svět na takové auto ještě nebyl připraven. Prodejní hit z něj tedy nebyl.
Na výrazný vzhled vsadil také nový Actyon, tentokrát na to jde SsangYong podstatně lépe - tedy alespoň podle nás.
Novinka designově částečně navazuje na pohledné SUV Torres, spousta detailů je však odlišných a nových. Zaujmou zejména výrazné přední světlomety, na obou koncích vozu úzké a doplněné o další segment v dolní části nárazníku. Vpředu Actyon navíc dostal svítící čelní masku, jež světlomety propojuje.
Mezi specifické detaily patří také svalnaté blatníky, poměrně sportovní linie střechy nebo široký C-sloupek s prvkem, který ho opticky odděluje od střechy.
Nový Actyon je docela velké auto, na délku měří 4 740 milimetrů (pro srovnání, nová Škoda Kodiaq je dlouhá 4 758 mm), je 1 920 mm široký a 1 680 mm vysoký. Rozvor dosahuje 2 680 mm - stejně jako u modelu Torres. Není divu, Actyon je mu podobný i po technické stránce.
Výrobce zatím vůz představil pouze v provedení pro domácí jihokorejský trh, na němž budou mít všechny verze standardně 20palcová kola z lehké slitiny.
Interiér pak do velké míry kopíruje kabinu elektrické, případně nedávno modernizované verze zmíněného modelu Torres. Základem je palubní deska se dvěma na sebe navazujícími 12,3palcovými displeji - jeden pracuje jako digitální přístrojový štít, druhý slouží infotainmentu. Tlačítek je uvnitř minimum, zajímavě vypadá středová konzola a vidíme také nově pojatý volant.
Oficiální materiály dále zmiňují kožené čalounění se semišovými prvky, které je dostupné ve dvou barevných kombinacích: Černé a červené, případně „velbloudí“ hnědé a béžové. V interiéru najdeme také karbonové nebo dřevěné dekory.
SsangYong vyzdvihuje i vnitřní prostor, Actyon má údajně nabídnout spoustu místa pro cestující, omezeni by neměli být ani pasažéři vzadu. Zavazadelník nabízí objem 668 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1 568 litrů.
Vzhledem k technické příbuznosti s modelem Torresem nepřekvapí přítomnost 1,5litrového, turbodmychadlem přeplňovaného zážehového čtyřválce. Specifikace pro korejský trh hovoří o maximálním výkonu 125 kW a nejvyšším točivém momentu 280 Nm.
Zajímavá je zmínka o absenci manuální převodovky, k dispozici - minimálně zatím v Jižní Koreji - je výhradně šestistupňový automat. Zákazníci alespoň mohou volit mezi pohonem předních nebo všech kol.
Do budoucna pak jistě nemůžeme vyloučit plně elektrickou verzi.
Nový Actyon už se na svém domácím trhu začal prodávat, základní cena činí v přepočtu asi 570 tisíc korun. Do dalších zemí, snad i včetně Evropy, by se pohledné SUV mohlo dostat ještě na konci letošního roku.