Hlavní obsah

Z tohoto mrňouse vám rychle ztuhne úsměv! Kapesní raketa na okruhu vypráší i techniku F1

Foto: McMurtry

Je to sice zatím jen prototyp, nemá registrační značky a legálně na silnici ani nesmí. Přesto před jeho schopnostmi a neuvěřitelnou rychlostí smekáme klobouk.

Článek

Pamatujete na Mercedes-AMG One? V Německu se před lety rozhodli postavit výstavní skříň svých technologií a stvořit ji tak, aby mohla na veřejné cesty. Povedlo se, což je ještě působivější, zohledníme-li supervýkonný hybrid v útrobách. Ten si totiž strůjci vypůjčili přímo z (toho času mistrovských) monopostů formule 1!

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Krátce po svém debutu si tento stroj s cenovkou kolem 60 milionů korun začal připisovat nejrůznější rekordy. Mezi nimi i čas 1:38,5 sekundy na německém Hockenheimu, kde se ještě nedávno jezdila velká cena F1. To z něj dělalo nejen nejrychlejší auto s registračkami, ale také nejrychlejší „neformuli“ na tomto okruhu vůbec!

Druhý případ už ale od 8. června neplatí. Nenápadný britský start-up McMurtry totiž na trať poslal svou malou elektrickou bestii zvanou Spéirling. A ta byla rychlejší o více než 14 sekund, byť jela jen na 75 % výkonu a 75 % přítlaku! Trať pokořila za 1 minutu a 24,4 sekundy, rychlejší na Hockenheimu jsou už jen plnohodnotné monoposty formule 1. Tím nejrychlejším bylo mimochodem Ferrari SF71H Sebastiana Vettela, který tu zajel čas 1:11,21 s.

Foto: McMurtry

McMurtry Spéirling má propracovanou kapotáž i aerodynamiku.

Ale zpátky k anglickému dravci. Ač srovnání s Mercedesem není úplně spravedlivé (specialitka nesmí na silnice, je jednomístná a obouvala závodní slicky), obdiv si určitě zaslouží. Nejrychlejší čas zajel s vozem expilot F1 Max Chilton, který si za volantem vozu připsal už dříve rekord na trati v Goodwoodu.

Ač má elektrovůz v útrobách poměrně velkou 60kWh baterii, pohotovostní hmotnost vozu se podařilo stlačit pod jednu tunu. Takže je nejen lehký, ale díky maličkým rozměrům (s délkou 3,45 metru je ještě kratší než Škoda Citigo) i mimořádně obratný.

Tvůrci 1000koňového speciálu sice neuvádějí dojezd, ale zmiňují, že na jedno nabití zvládne deset ostrých kol na okruhu Silverstone. Dobití baterie do plna potom trvá nějakých 20 minut. Proč se tím chlubí, když auto stejně nesmí na silnice? No, protože i tak si ho můžete koupit!

Okruhová rozmařilost však není z levného kraje. McMurtry Spéirling se bude prodávat za nějakých 895 tisíc liber, což je v přepočtu něco přes 26 milionů korun. Vyrobeno má být pouhých sto exemplářů, jejichž dodávky odstartují v roce 2025. A něco nám říká, že se po nich navzdory ceně jen zapráší…

Načítám