Článek
Koncern Volkswagen přechází do nové éry a výjimkou není ani španělská divize. Prémiová značka Cupra představila model vycházející ze strhujícího konceptu UrbanRebel, který by měl být výrazně blíž sériové verzi. Nyní už máme také potvrzeno, že do showroomů vstoupí pod jménem Raval a že k překvapení široké veřejnosti do této fáze „přežila“ většina designu původního konceptu.
El Raval je prestižní městská čtvrť Barcelony – jde o místo, které je plné moderních staveb, barů a neotřelých designových obchodů, nachází se tu také muzeum současného umění. V porovnání s ostatními čtvrtěmi Barcelony tedy poměrně dost vyčnívá – a přesně to je účel modelu Raval, kompaktního městského elektromobilu.
Výroba odstartuje v roce 2025 ve městě Martorell poblíž Barcelony, což si vyžádalo investici ohromné 3 miliardy eur (cca 72 miliard Kč), aby se továrna vyrábějící dosud pouze vozidla se spalovacím motorem uzpůsobila k výrobě bateriových elektrických vozů (BEV). Cupra Raval bude využívat platformu MEB Small, již poskytne mateřský koncern VW a na které budou jezdit i koncernoví sourozenci modelu Raval, model ID.2 od VW a také chystaná varianta od Škodovky (zatím bezejmenná).
„Cupra Raval je víc než jen další model v nabídce, jde také o pozvánku pro novou generaci, která má úplně jiná očekávání,“ nechal se slyšet šéf značek Seat a Cupra Wayne Griffiths. „Městský a nevšední elektromobil s neotřelým designem a spoustou charakteru je navržen přímo na míru generaci Z – je navržen tak, aby vzbuzoval emoce.“
Raval je prozatím designově nejradikálnějším modelem španělské značky, dle slov výrobce se nechal inspirovat světem závodů. Původní UrbanRebel se představil před dvěma lety na autosalonu v Barceloně, předprodukční verze překvapivě přebírá velkou část designu z radikálního konceptu.
Z hlediska techniky prozatím víme pouze základy – elektromotor má v nejvýkonnější verzi dávat výkon 226 koní a posílat je na přední nápravu, díky čemuž má zrychlení z klidu na stovku zabrat circa 7 sekund. Ohledně konkrétních parametrů baterie či dobíjení zatím výrobce zůstává skoupý na slovo, slibuje však dojezd až 440 kilometrů.
Kompaktní koncernové modely by měly nahradit dosavadní vozy ze segmentu A, kterými jsou Škoda Citigo-e iV, respektive VW e-Up!, případně španělská iterace známá jako Seat Mii. Tyto elektrické novinky mají cenově začínat na částce 25 tisíc eur, tedy v korunách zhruba 600 tisíc. V plánu jsou však ještě lacinější modely za cenu již od 22 tisíc eur, tedy lehce přes půl milionu korun.
Cupra Raval však má být jakousi stylovější a prémiovější variantou svých soukmenovců, cena tedy bude začínat o kus výš. Rozměrově má 4 metry na délku, 2 metry na šířku a výška činí bezmála 1,6 metru, tím pádem se tedy od konceptu neliší ani velikostně. Jediným zásadním rozdílem je absence agresivního bodykitu, kterým se závodní koncept UrbanRebel chlubil.
Raval, jehož výroba začne v roce 2025, bude v pořadí třetím čistě elektrickým modelem španělské automobilky po modelu Born patřícím do segmentu C a SUV jménem Tavascan. Koncern pro tento účel vystavěl továrnu určenou přímo k produkci baterií pod hlavičkou dceřiné značky PowerCo. Kompaktní modely jako Raval mají používat lithium železofosfátovou (zkráceně LFP) technologii, kdežto větší modely jako Tavascan budou používat nikl manganové kobaltové baterie (NMC).