Hlavní obsah

Z okruhů na filmová plátna a zpět? Úžasný příběh Ford vs. Ferrari by se v Le Mans mohl dočkat pokračování

Foto: Ford

Ford údajně zvažuje, že by se vrátil do nejvyšších pater vytrvalostních závodů. A po více než půlstoletí by znovu vyzval soky z Maranella.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rivalita Fordu a Ferrari z přelomu šedesátých let se stala natolik kultovní, že se před pár lety dočkala dokonce zfilmování. Snímek Le Mans '66 (někde promovaný také jako Ford v Ferrari) mapuje návrat Fordu na motoristické výslunní a hlavně památný triumf na čtyřiadvacetihodinovce Le Mans v roce 1966. Ze své síly těžil modrý ovál ještě pár následujících let, poslední vítězství se datuje do roku 1969.

Foto: Tomáš Hyan

Trojice Fordů GT40 se řítí do cíle v Le Mans 1966. Obsadila kompletní stupně vítězů.

Od té doby na další zářez v jednom z nejslavnějších závodů planety čeká. I Ferrari se z královské vytrvalostní disciplíny stáhlo, ale roku 2023 se po půlstoletí vrátilo a poprvé po 58 letech rovnou i zvítězilo! Poslouží povedený comeback jako inspirace Fordu? Inu, mohl by…

Šéf motoristické divize Fordu Mark Rushbrook se v nedávném rozhovoru pro britská média nechal slyšet, že společnost „neustále hledá nové příležitosti, kde by mohla a měla závodit“. Na otázku, zda by Ford mohl po letech znovu postavit specialitku pro nejvyšší třídu vytrvalostních soutěží, odpověděl jasně: „Musíme si být vědomi všech příležitostí!“

Foto: Ford

Před čtyřmi lety Ford představil hypersport P1 pro virtuální závody. Překvapivě však zhotovil i jeden fyzický prototyp.

Návrat Fordu na okruh La Sarthe v nejvyšší kategorii WEC je ale pořád hlavně v rovině spekulace. Takový program by vyžadoval pořádné množství času i peněz a otázkou zůstává, jak velký přínos by to pro americkou značku ve skutečnosti byl. Z pohledu fanoušků by však určitě šlo o rozhodnutí, které by brali všemi deseti!

Foto: Ford

Ford závodí na okruzích i oválech, na tratích v rallye, chystá se do F1 a zabojuje také na příštím Dakaru.

Velkým nadšencem do motorsportu je i generální ředitel Fordu Jim Farley (sám nadšený závodník), který jakoukoliv novou soutěž vítá s otevřenou náručí. A tak to britským novinářům nedalo a Rushbrooka se na rovinu zeptali, zda uvidíme pokračování kultovní ságy Ford vs. Ferrari. Odpověď byla šibalská: „Vždyť jsme s nimi letos závodili! A příště budeme znovu,“ čímž narážel na vzájemné souboje v kategoriích GT3. Návrat na špici vytrvalostních závodů tak nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.

Foto: Ford / Multimatic

Ford byl na Le Mans i letos, akorát že šlo o zcela nový Mustang GT3 provozovaný soukromým týmem Proton Competition. A při svém debutu hned skončili na bedně (3. a 4. místo), čímž předstihli Ferrari.

Působení Fordu v motoristickém sportu je dnes opravdu rozmanité. Modrý ovál se účastní vytrvalostních soutěží ve třídě GT3, najdeme ho na Dakaru, MS v rallye, nechybí na Pikes Peak, v sériích Nascar a roku 2026 se ve spolupráci s Red Bullem vrací dokonce i do formule 1.

Načítám