Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rivalita Fordu a Ferrari z přelomu šedesátých let se stala natolik kultovní, že se před pár lety dočkala dokonce zfilmování. Snímek Le Mans '66 (někde promovaný také jako Ford v Ferrari) mapuje návrat Fordu na motoristické výslunní a hlavně památný triumf na čtyřiadvacetihodinovce Le Mans v roce 1966. Ze své síly těžil modrý ovál ještě pár následujících let, poslední vítězství se datuje do roku 1969.
Od té doby na další zářez v jednom z nejslavnějších závodů planety čeká. I Ferrari se z královské vytrvalostní disciplíny stáhlo, ale roku 2023 se po půlstoletí vrátilo a poprvé po 58 letech rovnou i zvítězilo! Poslouží povedený comeback jako inspirace Fordu? Inu, mohl by…
Šéf motoristické divize Fordu Mark Rushbrook se v nedávném rozhovoru pro britská média nechal slyšet, že společnost „neustále hledá nové příležitosti, kde by mohla a měla závodit“. Na otázku, zda by Ford mohl po letech znovu postavit specialitku pro nejvyšší třídu vytrvalostních soutěží, odpověděl jasně: „Musíme si být vědomi všech příležitostí!“
Návrat Fordu na okruh La Sarthe v nejvyšší kategorii WEC je ale pořád hlavně v rovině spekulace. Takový program by vyžadoval pořádné množství času i peněz a otázkou zůstává, jak velký přínos by to pro americkou značku ve skutečnosti byl. Z pohledu fanoušků by však určitě šlo o rozhodnutí, které by brali všemi deseti!
Velkým nadšencem do motorsportu je i generální ředitel Fordu Jim Farley (sám nadšený závodník), který jakoukoliv novou soutěž vítá s otevřenou náručí. A tak to britským novinářům nedalo a Rushbrooka se na rovinu zeptali, zda uvidíme pokračování kultovní ságy Ford vs. Ferrari. Odpověď byla šibalská: „Vždyť jsme s nimi letos závodili! A příště budeme znovu,“ čímž narážel na vzájemné souboje v kategoriích GT3. Návrat na špici vytrvalostních závodů tak nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.
Působení Fordu v motoristickém sportu je dnes opravdu rozmanité. Modrý ovál se účastní vytrvalostních soutěží ve třídě GT3, najdeme ho na Dakaru, MS v rallye, nechybí na Pikes Peak, v sériích Nascar a roku 2026 se ve spolupráci s Red Bullem vrací dokonce i do formule 1.