Hlavní obsah

Wiesmann je zpět a jde s dobou, 671 elektrických koní však posílá výhradně na zadní nápravu

Foto: Wiesmann

Mysleli jste si, že není možné, aby vznikl elektromobil pro opravdové řidiče? Tak si počkejte na zbrusu nový sporťák od malosériového německého výrobce Wiesmann. Ty v minulosti poháněly motory z emkových bavoráků, teď to bude elektřina – ale zadní pohon jim zůstane!

Německé malosériové sporťáky, u kterých jsme byli zvyklí, že je zpravidla poháněly ty nejvytříbenější motory od BMW, prošly zásadní změnou – hádáte dobře, o pohon se tu stará elektřina. Zajímavé však je, že na rozdíl od většiny výkonných elektromobilů tu všechen výkon v duchu starých tradic putuje výhradně na zadní kola.

Článek

Jsme snad svědky zrodu elektrického driftovacího monstra? Nebo snad prvního elektromobilu, který vezmou na milost i ti nejzarytější příznivci „spalováků“? Z výkonných elektromobilů je tento Wiesmann s označením Project Thunderball jediný, který posílá svoji sílu výhradně na zadní kola. Ačkoliv se hodí připomenout, že není první – to byla původní Tesla Roadster zhruba před 15 lety.

Jako za starých časů, jen v moderním pojetí

Foto: Wiesmann

I navzdory přechodu na elektrický pohon se lidé od Wiesmannu rozhodli stále držet klasických tvarů. Při vývoji se navíc bere velký ohled na řidiče, výrobce si tedy dává záležet, aby šlo o řidičsky vděčný (!) elektromobil

Pryč jsou doby, kdy Wiesmanny poháněly ty nejlepší motory od BMW – a možná i jedny z nejlepších motorů své doby vůbec – tedy řezavý 3,2l řadový šestiválec S54 z M3 E46 nebo vřískající 5,0l vidlicový desetiválec S85 z M5 E60.

Je však hezké vidět, že i s nastupující elektromobilitou se lidé z Wiesmannu v lecčem stále drží tradic, jmenovitě ladného a jednoduchého designu, kdy se od vejcovité masky (o normální velikosti) nese zakřivená linie kapoty až k zadním kolům. U nich pak tato linie opět roste, aby poté zanikla v krátké a svalnaté zádi. Tedy podobně jako tomu bylo u sportovních vozů z 50. let.

Klasický design přenesený do 21. století potom ukrývá dva elektromotory o kombinovaném výkon 671 koní, přičemž točivý moment je drtivých 1 100 Nm. Vzhledem k těžkým bateriím umístěným v podlaze Wiesmann s přechodem na elektřinu trochu přibral, ale na poměry elektromobilů je pohotovostní hmotnost 1 700 kilogramů stále velmi slušné číslo. Navzdory zadnímu pohonu potom Project Thunderball zrychlí z klidu na stovku za skvělých 2,9 sekundy.

Dva elektromotory berou „šťávu“ z baterie o kapacitě 83 kWh, která podporuje nabíjení při dobíjecím výkonu až 300 kW. Dle automobilky pak Wiesmann zvládne ujet na jedno nabití až 500 kilometrů.

S orientací na řidiče

Foto: Wiesmann

Hlavním článkem je tu řidič, a tak by to mělo být. Díky spoustě retro doplňků, karbonovým sedadlům a čalouněným poutkům místo klik dveří, byste na první pohled nepoznali, že jde o elektrický sporťák

Wiesmann se při vývoji hodně soustředil na vtažení do děje a zpětnou vazbu od ovládacích prvků, a tak má řidič možnost si regulovat míru rekuperace při brzdění hned v pěti úrovních. „Díky skvělé zpětné vazbě mezi řidičem a strojem půjde o nejvíce vzrušující elektrické sportovní auto na trhu,“ nechal se slyšet výkonný ředitel automobilky Roheen Berry.

Tradiční design, do značné míry ovlivněný klasickými britskými sporťáky, Thunderball z velké části přebírá od jednoho z posledních modelů se spalovacím motorem, typu MF5 – který, jak trochu napovídá název, poháněl právě desetiválec ze staré M5. Po předchůdci přebírá panely jako masku „chladiče“, zdvojené světlomety nebo kapotu a samotnou siluetu auta.

Uvnitř pak najdeme interiér, který se na rozdíl od jiných elektromobilů ani v nejmenším nesnaží připomínat kosmickou loď, právě naopak – je tu poměrně klasické provedení se světle hnědou kůží a budíky orientovanými na řidiče, pod tříramenným volantem jsou dokonce i pádla pro řazení stupňů rekuperace. Příjemným detailem jsou pak hliníkové pedály, kde na tom „plynovém“ je logo gekona, který je symbolem značky Wiesmann.

Místo klik dveří jsou tu vkusná a pečlivě obšitá poutka a nechybí ani posádku objímající karbonová sportovní sedadla. Dalo by se tedy říct, že jedinou ozvěnou z budoucnosti je v interiéru snad jen dotykový displej informačně-zábavního systému. Jinak skoro nemáte šanci poznat, že jde o elektromobil. Tedy do chvíle, než „nastartujete“.

V prodeji doufejme již brzy

Jelikož vůz stále nese záhadné jméno „Project Thunderball“ nachází se pořád v poměrně rané fázi vývoje, a tak o něm doposud máme jen minimum informací – automobilka prozatím nezveřejnila ani cenu, ani kdy se dostane dost možná první elektrický sporťák pro nadšené řidiče do prodeje.

Dobrou zprávou budiž, že drtivá většina personálu, která již v minulosti pracovala na těchto fantastických německých sporťácích, je stále součástí týmu, a že výroba bude i nadále probíhat v domácí fabrice zvané Gecko (jak jinak), která se nachází hned vedle sídla firmy v německém Dülmenu.

Načítám