Článek
Éra legendárního Wankelova motoru zatím nekončí – japonská automobilka Mazda pokračuje ve vývoji slavných rotačních motorů, upravuje konstrukci pro použití v roli generátoru elektrické energie v elektromobilech a údajně pracuje i na přípravách nového sportovního kupé, navazujícího na modely RX-7 a RX-8. Jak sama automobilka hrdě říká – rotačním motorům není konec, a to ani v přeživších ojetých autech.
Že nevíte, jak rotační wankelův motor pracuje? Více se o něm dozvíte v samostatném článku zde:
Rotační motory, vycházející z původního návrhu Felixe Wankela, mají bohužel omezenou životnost a zmenšující se zásoby originálních motorů ve skladech automobilky už nějakou dobu vedou majitele existujících vozů k myšlenkám, co s jejich rotačními Mazdami bude dál. Dostupnost náhradních dílů se navíc odráží i na hodnotě vozů. Repasovat jeden motor stále dokola totiž není reálné, ale nyní to vypadá, že celou situaci zachránila sama Mazda.

Mazda k novým wankelům pustí jen staré mazáky s nenahraditelnými zkušenostmi
„Jednoho dne se v Hirošimě v 8:30 ráno rozsvítila slabě osvětlená tovární hala a brzy začaly obráběcí stroje tiše vrčet,“ uvádí Mazda v japonské tiskové zprávě. V ten den divize Classic Mazda obnovila výrobu nejslavnějšího, nejpropracovanějšího a nejúspěšnějšího rotačního motoru s továrním označením 13B, a to nejen jako kompletních agregátů, ale také jednotlivých náhradních dílů.
Jen deset zaměstnanců vyrábí nové exempláře dvoukomorového wankelu 13B v deseti specifikacích, a to včetně motorů pro nejslavnější Mazdu RX-7 FD3S nebo novější Mazdu RX-8, evidentně poslední Mazdu s neelektrifikovaným wankelem všech dob. Dokončení jednoho motoru může trvat až dva měsíce, v závislosti na potřebě konkrétních dílů, ale průměrně továrna vyexpeduje měsíčně 200 až 400 náhradních motorů do celého světa.

Každý měsíc továrnu opustí 200 až 400 nových motorů, mířících do celého světa
Mazda výrobu nových náhradních wankelů svěřila jen těm nejzkušenějším – jedním z nich je i Tetsuya Sato, vyrábějící rotační motory Mazdy více než 36 let. Ten říká, že se celý jeho tým skládá z podobně zkušených techniků. Tomu odpovídá i kvalita – motory jsou vyráběny s vysokou přesností a po vyjmutí z obráběcích strojů jsou všechny dokončovány ručně.
Majitelé starších Mazd tak mohou klidněji spát, protože v Japonsku opět běží výroba nových náhradních motorů i dílů na ně. Prodejní cena navíc nebude výrazně přesahovat dosavadní ceník – sestavený motor pro Mazdu RX-7 FD3S se ve skladových zásobách objevuje za cenu přibližně 175 tisíc korun, a nově vyrobený motor v nejnovějším japonském ceníku stojí v přepočtu 170 tisíc korun. Nesmíme však zapomenout na skutečnost, že dovoz do Česka prodraží doprava a DPH.