Článek
Éra legendárního Wankelova motoru zatím nekončí – japonská automobilka Mazda pokračuje ve vývoji slavných rotačních motorů, upravuje konstrukci pro použití v roli generátoru elektrické energie v elektromobilech a údajně pracuje i na přípravách nového sportovního kupé, navazujícího na modely RX-7 a RX-8. Jak sama automobilka hrdě říká – rotačním motorům není konec, a to ani v přeživších ojetých autech.
Že nevíte, jak rotační wankelův motor pracuje? Více se o něm dozvíte v samostatném článku zde:
Rotační motory, vycházející z původního návrhu Felixe Wankela, mají bohužel omezenou životnost a zmenšující se zásoby originálních motorů ve skladech automobilky už nějakou dobu vedou majitele existujících vozů k myšlenkám, co s jejich rotačními Mazdami bude dál. Dostupnost náhradních dílů se navíc odráží i na hodnotě vozů. Repasovat jeden motor stále dokola totiž není reálné, ale nyní to vypadá, že celou situaci zachránila sama Mazda.
„Jednoho dne se v Hirošimě v 8:30 ráno rozsvítila slabě osvětlená tovární hala a brzy začaly obráběcí stroje tiše vrčet,“ uvádí Mazda v japonské tiskové zprávě. V ten den divize Classic Mazda obnovila výrobu nejslavnějšího, nejpropracovanějšího a nejúspěšnějšího rotačního motoru s továrním označením 13B, a to nejen jako kompletních agregátů, ale také jednotlivých náhradních dílů.
Jen deset zaměstnanců vyrábí nové exempláře dvoukomorového wankelu 13B v deseti specifikacích, a to včetně motorů pro nejslavnější Mazdu RX-7 FD3S nebo novější Mazdu RX-8, evidentně poslední Mazdu s neelektrifikovaným wankelem všech dob. Dokončení jednoho motoru může trvat až dva měsíce, v závislosti na potřebě konkrétních dílů, ale průměrně továrna vyexpeduje měsíčně 200 až 400 náhradních motorů do celého světa.
Mazda výrobu nových náhradních wankelů svěřila jen těm nejzkušenějším – jedním z nich je i Tetsuya Sato, vyrábějící rotační motory Mazdy více než 36 let. Ten říká, že se celý jeho tým skládá z podobně zkušených techniků. Tomu odpovídá i kvalita – motory jsou vyráběny s vysokou přesností a po vyjmutí z obráběcích strojů jsou všechny dokončovány ručně.
Majitelé starších Mazd tak mohou klidněji spát, protože v Japonsku opět běží výroba nových náhradních motorů i dílů na ně. Prodejní cena navíc nebude výrazně přesahovat dosavadní ceník – sestavený motor pro Mazdu RX-7 FD3S se ve skladových zásobách objevuje za cenu přibližně 175 tisíc korun, a nově vyrobený motor v nejnovějším japonském ceníku stojí v přepočtu 170 tisíc korun. Nesmíme však zapomenout na skutečnost, že dovoz do Česka prodraží doprava a DPH.