Hlavní obsah

Wankel je zpátky! Mazda vrací rotační motor zpátky do hry, ale v neobvyklé roli

Foto: Mazda

Současnými emisními normami by auto poháněné rotačním motorem asi jen tak neprošlo. Ale jako generátor elektřiny pro hybrid či elektromobil je to zajímavé, a vlastně velmi vhodné řešení. Wankel od Mazdy tak žije dál!

Článek

Ačkoli to tak mohlo v posledních letech vypadat, Mazda nehodila motor s otáčivým pístem do koše. Posledním sériovým vozem s motorem typu Wankel totiž byla Mazda RX-8, od té doby (její výroba skončila v roce 2012) nic. Viděli jsme několik konceptů, ale sama automobilka přiznávala, že v současné době bude obtížné takové auto prosadit. Začala se však rodit myšlenka, že motor typu Wankel by mohl najít uplatnění jako generátor elektřiny pro hybridy a elektromobily.

Teď tu konečně takové auto máme. Mazda doplnila elektrický crossover MX-30 právě benzinovým rotačním motorem. Není totiž žádným tajemstvím, že krátký dojezd je výraznou slabinou MX-30 a spalovací motor by měl umožnit jeho zásadní prodloužení.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je technicky elektromobil se záložním motorem, ale v praxi spíš připomíná plug-in hybrid. Jeho baterie má totiž skromnou kapacitu 17,8 kWh (přesně poloviční oproti běžné MX-30) a měla by vystačit na čistě elektrický dojezd 85 km.

Jakmile energie ze zásuvky dojde, zapojí se do hry zcela nový jednokomorový Wankel o celkovém objemu 830 cm3. Produkuje výkon 75 koní a 116 Nm a palivo sosá z 50litrové nádrže, což umožňuje dojezd v kombinovaném režimu přes 600 km na jedno „nabití“. Což nám mimochodem dává spotřebu přes osm litrů na sto kilometrů…

Vyšší výkon proti elektrické MX-30

Výhodou motoru Wankel je velmi kompaktní stavba a nízká hmotnost a jednotka tak mohla být „snadno“ vložena do modulu spolu s elektromotorem a převodovkou. Celkový výkon této verze je 125 kW (170 k), takže MX-30 R-EV je o 25 koní výkonnější než bateriová MX-30 bez generátoru. Hlavní výhodou samozřejmě je, že benzin natankujete za pár minut a jede se dál, aniž byste čekali dalších několik hodin u nabíječky.

Foto: Mazda

Motor s rotačním pístem má jako pohon auta řadu nevýhod. Ale role generátoru elektřiny je pro něj jako ušitá!

Nový rotační motor dostal označení 8C a má rotor o rozměrech 76 × 120 mm. Má přímé vstřikování paliva a také promyšlený systém recirkulace výfukových plynů, který má pomoci s účinností v nízké zátěži a nízkých otáčkách. Právě neefektivita v různém rozsahu otáček bývala velkým problémem motorů Wankel, ale v této aplikaci má zase motor s otáčivým pístem tu výhodu, že může zcela nezávisle na otáčkách kol a převodovky běžet vždy v optimálním pásmu otáček podle požadované zátěže.

Motor nepohání kola, je to opravdu jen generátor pro výrobu elektřiny. Podobně fungovalo třeba BMW i3 REX, ale to používá konvenční pístový dvouválec z motocyklu. Není jistě bez zajímavosti, že podobný prototyp, dokonce právě i s Wankelem, kdysi zkoušelo také Audi v malém hatchbacku A1.

MX-30 bez zásadních změn

Zástavba motoru Wankel si nevyžádala žádné radikální úpravy a podle všeho se s touto variantou počítalo už od začátku. Ostatně, odkazem na poslední auto s motorem Wankel od Mazdy jsou i ty proti směru otevíratelné zadní dveře modelu MX-30. RX-8 to měla řešené prakticky stejně.

Řidič si bude moci zvolit ze tří jízdních režimů: Normal, EV a Charge. V režimu Normal je motor v záloze a naskakuje například při požadavcích vyššího výkonu, nebo když začíná kapacita baterie klesat. Ale auto jezdí převážně na elektřinu. Režim EV je výhradně elektrický, dokud se baterie zcela nevybije. Spalovací motor naskočí jen v případě požadavku na maximální výkon, pokud ho baterie už není schopna dodávat. Režim Charge pak nahodí motor a ten běží neustále a nabíjí baterii. Do režimu Charge se pak auto samozřejmě přepne i automaticky, když nabití baterie poklesne pod určitou hodnotu. Ta hranice půjde i nastavit.

Na bruselském autosalonu, kde se tato nová MX-30 představuje, byla odhalena speciální edice MX-30 Edition R, která bude dostupná, jakmile se spustí prodej modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. Design modelu Edition R se vyznačuje lakem v barvě Maroon Rouge Metallic, která vychází z barvy střechy prvního osobního automobilu Mazda R360 Coupé. Jinak jsou karoserie a interiér vyvedeny v černé barvě. Edition R má další unikátní designové prvky, jako je emblém ve tvaru Wankelova rotoru vyšitý do koberečků a vyražený do hlavových opěrek.

Vůz lze již objednávat, ale cenu pro český trh zatím ještě neznáme. Nicméně na britském trhu se za verzi R-EV připlácí v přepočtu jen asi 13 000 Kč proti základní ceně bateriové verze MX-30.

Načítám