Článek
Honda – pardon, Acura – představuje zbrusu nový prototyp pro vytrvalostní soutěž GTP pod hlavičkou americké závodní asociace IMSA (International Motors Sports Association). Že jste o kategorii GTP nikdy neslyšeli? Ale slyšeli – jen byla dříve známá jako LMDh.
Prototyp budoucnosti?
Acuru ARX-06 pohání zbrusu nový 2,4l vidlicový šestiválec o deklarovaném výkonu 500 kW, tedy 680 koní. Jednotka AR24e spolupracuje s hybridním ústrojím, je přeplňovaná dvěma turbodmychadly a točí až 10 000 otáček za minutu. Díky speciálnímu designu spalovacích komor umožňuje spalovat dokonce i syntetická paliva.
V zámořské třídě GTP je povinné používat rekuperační hybridní ústrojí (MGU-K) od dodavatele Bosch, podobně je tomu u bateriové soustavy, kterou dodává Williams Advanced Engineering. Na výrobcích je, aby vytvořili software, díky kterému si budou tyto dva klíčové komponenty „rozumět“ a aby společně podávaly co nejvyšší výkon i při plném závodním zatížení.
Design
Pravidla současných závodních prototypů umožňují obdivuhodná designová i aerodynamická řešení, a tak u Acury ARX-06 vidíme hodně výrazný splitter předního nárazníku a nad ním „plovoucí“ element přední kapotáže, pod kterým bude proudit vzduch směrem ke kabině a následně dozadu přes auto.
Totéž co Le Mans Hypercar. Tedy skoro…
My už dobře známe kategorii LMH (Le Mans Hypercar), která nahrazuje zaniklou třídu LMP1 a spadá pod WEC (Světový vytrvalostní šampionát). Kategorie GTP je něco jako americká mutace této třídy, jen spadající pod americkou asociaci IMSA.
Pravidla jsou téměř stejná – a přesto jiná. Obě kategorie používají hybridní pohon s čtyř-, šesti- nebo osmiválcovými spalovacími motory, ovšem LMH pohánějí od cca 120 km/h všechna čtyři kola, kdežto GTP jsou striktně zadokolky a jejich hybridní systém je jednodušší.
Pokud se tedy tým z kategorie LMH rozhodne soutěžit v kategorii GTP, musí provést drobné úpravy, aby to vyhovovalo pravidlům asociace IMSA.
Přední blatníky zasahují nepatrně za přední kola, na jejich koncích se pak nachází zpětná zrcátka. Boční prahy se za předními koly naoko „ztrácejí“ směrem ke středu auta, což pomáhá odvádět teplo od předních brzd. Na kabině ve stylu stíhacího letounu potom vidíme náporové sání, které postupně přechází ve stabilizační aerodynamickou ploutev. Vzadu nesmí chybět ohromné zadní křídlo a pod ním účinný difuzor.
Odvaha a tvrdá konkurence
„Už teď se těšíme, až změříme síly s našimi oponenty od Porsche, BMW a Cadillacu ve vrcholné sérii šampionátu IMSA, kterým je nedávno vzniklá třída GTP,“ řekl David Salters, předseda a technický ředitel oddělení Honda Performance. „Jsme si vědomi, že je to pro nás velký skok a že se v této branži máme od ostatních hodně co učit – ale přesně v tom spočívá krása závodění.“
V současnosti už má Acura potvrzené dva soukromé týmy, které budou soutěžit s jejich prototypem ARX-06, konkrétně Wayne Taylor Racing a Meyer Shank Racing. Prozatím nepadlo žádné slovo o tom, že by měl vzniknout také čistě tovární tým Acura.