Hlavní obsah

Vystřídá Čínu nová elektromobilní velmoc? Důležitý automobilový trh objevil na dně moře obří zásoby surovin pro baterky

Foto: CATL

Obrovská ložiska kobaltu a niklu – klíčových surovin pro výrobu baterií elektromobilů - byla objevena na dně moře u japonského pobřeží. Japonci, kteří jsou v otázce bateriových aut zatím spíše zdrženliví, tak najednou mají zajímavé eso v rukávu.

Článek

Mořské dno u japonského ostrova Minami-Torishima zkoumala v posledních měsících nadace The Nippon Foundation společně s vědci z Tokijské univerzity. A výsledek snažení byl velmi překvapivý. Na dně moře se totiž nacházejí zásoby surovin pro výrobu baterií. Obrovské zásoby.

Objevená ložiska obsahují podle prvních odhadů asi 610 000 tun kobaltu a 740 000 tun niklu. Jen kobalt by dle expertů stačil na zásobování celého Japonska po dobu pětasedmdesáti let.

Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno již v roce 2026. Nic ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Těžba surovin ze dna moře vyžaduje významné investice a celý proces může narazit na odpor ekologických aktivistů.

Foto: Toyota

Japonské automobilky se do elektromobility zatím tolik nehrnou, pořád preferují spíše hybridní a plug-in hybridní pohony.

Buď jak buď, podle posledních prognóz se v příštích desetiletích očekává prudký nárůst poptávky po obou těchto kovech. Američané dokonce odhadují, že s odklonem od ropy coby paliva pro spalovací motory se poptávka zvýší o 400 až 600 procent. Některé analýzy předvídají ještě vyšší nárůst.

V současné době se nikl a kobalt ve velkém těží v Indonésii a Demokratické republice Kongo. V případě kobaltu je významným hráčem Čína, která je zodpovědná za téměř polovinu světové produkce!

Foto: BYD

BYD Seal je jedním z mnoha čínských elektromobilů, které si v nedávné době našly cestu do Evropy. Tento se navíc dostal do finálové sedmičky Evropského auta roku.

A (nejen) díky tomu je považována za současnou elektromobilní velmoc, vždyť čtvrtina aut na tamním trhu už je výhradně elektrická. Japonsko, kde loni bylo naopak registrováno jen 2,2 % aut na elektřinu, by však v příštích letech díky novým nalezištím mohlo pořádně zamíchat kartami a stát se dalším významným hráčem.

Související témata:
Kobalt
Načítám