Článek
Rozhodně bude! Automobilka Ford totiž nedávno oznámila, že všech 15 tisíc Fordů F-150 v elektrické verzi Lightning, vyčleněných pro modelový rok 2022, zná své budoucí majitele. Automobilka na svých stránkách také zmiňuje, že od příštího roku plánuje navýšit výrobní kapacity – v roce 2023 by se mělo prodat 50 tisíc Fordů Lightning, v roce 2024 by to mělo být dokonce o dalších třicet tisíc vozů více.
„Vzhledem k vysoké poptávce už není možné učinit na vůz maloobchodní objednávku. Žádáme zájemce, aby pro další informace kontaktovali svého nejbližšího dealera,“ tak zní odpověď, se kterou se musí nedočkaví zájemci prozatím spokojit. Teoreticky bude stále možné si vůz ještě letos koupit od spekulantů, pochopitelně však se značnou přirážkou. Další variantou je pak vydržet do příštího roku.
To je síla!
Hlavní výhodou elektrického Lightningu je jeho masivní výkon. Už jeho základní verze produkuje solidních 430 koní a nabízí brutálních 1 050 Nm zátahu, což je na tahání těžkého nákladu vítaná dispozice. Ve standardu také nabízí nabízí dojezd 370 kilometrů s bateriovým balíkem o kapacitě 98 kWh, v případě verze s prodlouženým dojezdem díky baterii o kapacitě 131 kWh činí dojezd dle výrobce až 512 kilometrů, výkon této verze zároveň stoupne na 570 koní (točivý moment zůstává shodný).
Nebo prostě s elektrickou verzí ještě počkat. Nejprodávanější pick-up (nebo spíše „truck“, jak by řekli Američané) ve Spojených státech je momentálně k mání v pestré paletě motorizací – základem je 2,7 V6 EcoBoost, následuje 3,3litrový atmosférický V6 Duratec a poté je k mání přeplňovaný 3,5 V6 EcoBoost. Pro fajnšmekry je i nadále k mání atmosférický 5,0l V8. Nejde však o nejsilnější motorizaci – tento titul náleží upravené a silnější verzi 3,5 V6 EcoBoost, který pohání vrcholnou verzi Raptor.
Nemusí být nutně nejdražší, ale…
Elektrický Ford F-150 Lightning začíná už na částce 39 974 dolarů za verzi XL, tedy v přepočtu nějakých 901 tisíc korun. Ve srovnání se základním F-150 ve verzi XL je základní Lightning XL dražší o 9 tisíc dolarů, tedy asi 200 tisíc korun.
Verze XL je však považována spíše za pracovní nástroj, a tak by se možná slušelo Lightning srovnávat spíš s o něco „civilizovanější“ verzí XLT. Oproti té je základní elektrická verze XL dražší jen o zhruba 1 800 dolarů, tedy jen o zhruba 40 tisíc korun – což už samozřejmě není až tak moc. Jenže…
Je tu však menší chyták. Slušně vybavený F-150 Lightning – jako například právě ve verzi XLT – už vás v základu vyjde na 52 974 dolarů, tedy téměř 1,2 milionu korun. A to jsme se ještě nezačali bavit o variantě s prodlouženým dojezdem, která začíná na částce 72 474 dolarů (1,6 milionu korun).
Existuje pak vyšší verze výbavy Lariat, která je oproti F-150 Lightning ve verzi XLT v závislosti na celkovém dojezdu řádově o 5 tisíc dolarů dražší. Komu by se však nechtělo lámat si hlavou nad výbavou či nad tím, zda si má připlatit za prodloužený dojezd nebo ne, může jít rovnou do vrcholné verze Platinum, kde máte prakticky všechno. V takovém případě si však připravte „zbytečných“ 90 874 dolarů – tedy v přepočtu lehce přes dva miliony korun.
I přes poměrně vysokou přirážku oproti standardnímu F-150 se však po elektrické verzi legendárního pickupu jen zaprášilo – přitom oficiální zahájení výroby začalo teprve 26. dubna. Pracovníci továrny v michiganském Dearbornu v letošním roce o práci patrně nebudou mít nouzi – už na podzim letošního roku totiž má začít výroba F-150 Lightning pro modelový rok 2023.
Ford série F jako takový je potom obrovský prodejní hit: každých 35 sekund se v USA prodá jedna F-150. Samotná série F je potom na světě už od roku 1947, tedy celých 75 let – déle se vyrábí pouze konkurenční Chevrolet Silverado, Ford je na tom však lépe co do celkových prodejů. Věděli jste, že kdyby se všechny vyrobené F-150 postavily bok po boku, stačilo by to dvakrát na omotání celého rovníku? To už je pěkná řádka úspěchů…