Hlavní obsah

Vybíráme zimní pneumatiky na Octavii III: V rozměru 205/55 R16 prémiové značky válí, největší propadák testu je dražší než vítězná pneu

Foto: Continental

Sháníte nové zimáky na Octavii III a další auta podobné velikosti? Nejnovější test německého autoklubu ADAC by vám mohl napovědět, které jsou pro vás nejlepší. Než ale půjdete automaticky po vítězi testu, podívejte se na hodnocení v jednotlivých kategoriích. Celková známka neřekne všechno.

Článek

Každoročně před nadcházející sezonou vydává německý autoklub ADAC velmi podrobný srovnávací test pneumatik. Teď nás čeká zima, tak tu máme zase nejnovější test nových zimních pneumatik. ADAC se letos věnoval velmi rozšířeným rozměrům 205/55 R16 a 215/55 R17. Nejdříve se podíváme na rozměr 205/55 R16 91H, který bude zajímat všechny s Octavií III a většinou ostatních hatchbacků, crossoverů, SUV a kombi segmentu C.

Letos se Němci podívali na 12 nových typů zimních pneumatik a opět se ve výsledcích objevil jeden propadák. Podle očekávání dostaly nejlepší známky pneumatiky od firem Continental, Goodyear a Michelin, takže vyhlášení prémioví výrobci si mohou oddychnout. I jim se totiž čas od času povede průšvih.

Velmi složitému systému hodnocení ADACu jsme se už párkrát věnovali a na první pohled je v tom trochu guláš. Dříve se totiž hodnotily čistě jen naměřené parametry, ale ADAC do toho začal míchat i ideologii. Uvedeme tak pro pořádek celkovou známku, kterou německý autoklub testovaným pneumatikám udělil, ale také se podíváme na vlastnosti pneumatik v jednotlivých kritériích a co naši západní kolegové vlastně gumám naměřili. Pro podrobně rozepsané hodnocení se podívejte na stránky ADACu, kde je vysvětleno, jak se gumy hodnotí a kterým kritériím je přisuzována jaká váha.

Celkové hodnocení dle ADACu

Známka ADACBrzdy sucho 100-0 km/h mBrzdy mokrý asfalt 80-0 km/h mBrzdy mokrý beton 80-0 km/h mAkvaplaning v přímce km/hAkvaplaning v zatáčce m.s-2Brzdy sníh 30-0 km/h mTrakce sníh dNBrzdy led 20-0 km/h mŽivotnost kmSpotřeba l/100 kmHluk dB(A)Cena v Kč za kus
Continental WinterContact TS 8702,044,735,138,584,03,79,922918,343 8005,171,12195
Goodyear UltraGrip Performance 32,244,235,539,283,13,610,123121,249 1005,271,22232
Michelin Alpin 62,345,535,439,177,23,210,323620,853 2005,271,94420
Hankook Winter i*cept RS32,645,737,142,184,43,610,023319,852 8005,171,72157
Dunlop Winter Sport 52,645,637,241,776,53,69,923520,048 7005,173,02010
Nokian Tyres Snowproof 22,844,136,441,080,73,610,222221,638 5005,172,51761
Falken Eurowinter HS022,843,335,940,280,43,311,021619,442 3005,271,01696
Zeetex WH 10003,746,039,744,368,92,411,020820,044 1005,271,61262
GT Radial WinterPro2 Evo3,745,836,942,376,12,910,323020,337 1005,171,31430
Vredestein Wintrac3,844,536,140,381,03,310,523519,433 4005,170,41954
Pirelli Cinturato Winter 23,945,235,139,080,63,010,223319,134 0005,270,92130
Winrun Winter-max A1 WR225,546,540,746,669,02,410,123119,447 0005,272,02224

Tabulku tu máte, tak si můžete udělat celkový obrázek. Ale pozor na to, že ADAC teď hodně dbá na ideologickou čistotu pneumatik a jejich opotřebení. A to se stalo osudným pneumatikám Pirelli a Vredestein, které kvůli tomu skončily dost nechvalně, i když mají jinak celkem slušné vlastnosti.

Hodnocení v jednotlivých kategoriích

Podívejme se ale na hodnocení v jednotlivých disciplínách. Nejlepší brzdnou dráhu na suchu mají pneumatiky Falken, Nokian a Goodyear, naopak nejhorší GT Radial, Zeetex a Winrun. Rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h na suchu je mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou 3,2 m.

Na mokru už rozdíly narůstají. ADAC hodnotí brzdnou dráhu například na dvou typech povrchů s rozdílnou adhezí, a to na asfaltu a betonu (ten dle metodiky ADACu klouže za mokra trochu víc), brzdí se vždy z 80 km/h. Na mokrém asfaltu kralují pneumatiky Continental, Pirelli a Michelin, na mokrém betonu si nejlépe vedou stejné pneumatiky ve stejném pořadí.

Foto: Dominik Valášek

U nás bývá v zimě hlavně mokro. Takže vlastnosti na mokru by vás asi měly i u zimáků zajímat nejvíce. Samozřejmě pokud jezdíte často do hor, budete hledat i ty pneumatiky, které na sněhu fungují slušně. Kdo do extrémních podmínek vůbec nevyjíždí, ať se zamyslí nad celoročními pneumatikami.

Naopak nejhorší jsou na mokrém asfaltu pneumatiky Dunlop, Zeetex a Winrun, na mokrém betonu pneumatiky GT Radial, Zeetex a opět Winrun. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší na mokrém asfaltu je už docela velkých 5,6 m, na mokrém betonu dokonce 8,1 m. To je délka dvou aut segmentu B.

Akvaplaningu v přímce nejlépe odolávají pneumatiky Hankook, Continental a Goodyear, naopak nejhůře pneumatiky GT Radial, Winrun a Zeetex. Zatímco nejlepší pneumatiky „ustřelí“ až v 84,4 km/h, nejhorší už v 68,9 km/h. Akvaplaningu v zatáčce nejlépe odolávají pneumatiky Continental, Goodyear a Hankook, nejhůře pak pneumatiky GT Radial a s odstupem pak Zeetex a Winrun.

Jak lze vypozorovat z hodnocení na mokru, pneumatiky GT Radial, Zeetex a Winrun nejsou žádná sláva a asi bychom se jim spíše vyhnuli, pokud bychom počítali s tím, že budeme jezdit často po mokré silnici. A to jsou podmínky, které se u nás v zimě vyskytují skoro neustále.

V extrému to klouže všem

Obvyklý omyl je, že jsou zimní pneumatiky samospásné a automaticky vás dostanou z průšvihu, když sněží a mrzne. Není tomu tak. Jak lze vidět z hodnocení vlastností na sněhu a ledu, klouže to pořád a vždy. Samozřejmě ve srovnání s letními gumami si pokaždé povedete lépe, ale nesmíte čekat, že na sněhu a ledu na zimních zastavíte, „jako by se nechumelilo“.

Foto: Shutterstock / JakubD

V extrémních podmínkách to klouže vždy, i na špičkových pneumatikách. Používejte tedy rozum a nespoléhejte se jen na to, že máte na autě kvalitní zimáky. A hlavně si nejprve někde na bezpečném místě své zimáky na sněhu osahejte, ať víte, co to na nich dělá, když se dupne na brzdu a podobně.

Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v brzdné dráze na sněhu z 30 km/h je rozdíl 1,1 metru. Nejlépe si vedly gumy Continental, Dunlop a Hankook, nejhůře Vredestein, Falken a Zeetex. Trakci na sněhu mají nejlepší pneumatiky Michelin, Dunlop a Vredestein, nejhorší pak trochu překvapivě Nokian a ještě hůře Falken a Zeetex.

Brzdná dráha na ledu z 20 km/h ukazuje, jak strašně to klouže. Nejlepší pneumatika (Continental) zastavila až na hodnotě 18,3 m, nejhorší (opět překvapivě Nokian) na 21,6 m. Rozdíl je tak 3,3 m. Další dvě nejlepší jsou Pirelli a Falken, další dvě nejhorší jsou na ledu překvapivě Michelin a Goodyear, ačkoli se jedná o pneumatiky z prvních třech příček. Jen vítězný Continental skvěle brzdil i na ledu.

Životnost, spotřeba a hluk

O tom, jak která pneumatika vydrží, rozhoduje samozřejmě spousta proměnných. Především pak styl jízdy, péče o pneumatiku, stav podvozku auta, povrch, po němž se jezdí a podobně. Z testu ADACu nejlépe vyšly pneumatiky Michelin, Hankook a Goodyear, nejhůře pak GT Radial, trochu podle očekávání Pirelli a také Vredestein. Dvěma zmíněným gumám od zavedených výrobců rychlé opotřebení zkazilo celkovou známku.

Spotřeba zkoušených pneumatik se moc neliší a mezi nejlepšími a nejhoršími je rozdíl jen 0,1 l/100 km. Spíše vás asi bude zajímat, jak je to s komfortem. Nejtišší jsou pneumatiky Vredestein, Pirelli a Falken, nejhlučnější pak Winrun, Nokian a Dunlop. Mezi nejtišší a nejhlučnější pneumatikou je rozdíl 2,6 dB.

Vítězná pneumatika Continental TS 870 má skvělé vlastnosti na mokru (nejlepší brzdy a výborná odolnost proti akvaplaningu), velmi dobře funguje na sněhu (spolu s Dunlopem nejlepší na brzdách, trakci má slušnou) a s přehledem nejlépe brzdí na ledu (o 0,8 m lépe než druhá nejlepší guma Pirelli). Trochu to vykupuje jen průměrnou životností, ale má nízký odpor a přijatelnou hlučnost. Nedivíme se, že z testu vyšla jako vítěz.

Pokud vám jde hodně o trakci na sněhu, určitě nepřehlížejte Dunlop, gumy Vredestein a Pirelli si zkazily celkové hodnocení vlastně jen velmi nízkou životností. Pozor hlavně na pneumatiky Winrun a Zeetex, které mají opravdu špatné vlastnosti na mokru, a Winrun kvůli nim v testu absolutně propadl. Zeetex pak moc nepotěší ani na sněhu.

Šetření nemá smysl, ale Michelin s cenou přestřelil

Už jsme si mnohokrát napsali, že šetření nemá u pneumatik moc velký smysl. Schválně jsme se podívali, kolik dnes testované pneumatiky stojí na českých e-shopech. Berte to s rezervou, protože váš prodejce vám asi dá jinou cenu a ceny se také dost vyvíjejí v čase. Konkurence je obrovská a ani pneuservisy už si dnes nedávají na gumách tisícikorunové marže. Někdy vám i pneuservis dá trochu lepší cenu než e-shop, jen vás pak „podojí“, až budete přezouvat (dnes běžně přezutí vyjde na 2 500 Kč, klidně i na víc).

Vítězná pneumatika Continental se dá teď sehnat na internetu za 2 195 Kč, propadák Winrun je dokonce dražší! Nejlevnější v testu je pneumatika Zeetex za 1 262 Kč. Běžně se ale ceny všech zkoušených gum pohybují kolem 2 000 Kč. Jediný, kdo příšerně přestřelil, je Michelin. Aktuálně je v českých e-shopech dostupný od vysokých 4 420 Kč. To se na nás nezlobte, ale chtít dvakrát tolik za gumu, která ve srovnávacím testu dokonce o trochu zaostává za vítězem? To už chce hodně velkou zákaznickou loajalitu.

Načítám