Článek
Asi netřeba připomínat dětské bolístky, se kterými se osmá generace Golfu – navíc v době koronavirové krize – musela potýkat. Volkswagen se poučil a modernizaci svého kultovního modelu vzal hezky od podlahy. A její příjezd na český trh načasoval zrovna na dobu, kdy Golf slaví půl století existence.
Na úvod pár čísel - sériová produkce modelu Golf byla spuštěna v roce 1974, o pouhé dva roky později už Volkswagen slaví miliontý exemplář! Za těch padesát let se Golfu prodalo na 37 milionů kusů, což z něj dělá nejprodávanější vůz s písmeny VW ve znaku. Od první generace tu s námi bylo sportovní provedení GTI, ve třetí generaci naskočil i praktičtější kombík. A dnes je na trhu osmé vydání, které v rámci faceliftu přiváží několik důležitých novinek.
Bez tříválce
Volkswagen dal sbohem základní motorizaci, kterou v posledních letech představoval litrový tříválec. Stejně jako v Octavii se novým základem stala podladěná verze čtyřválcové patnáctistovky, která má 85 kW. V nabídce zůstává i její silnější verze se 110 kW. Standardně dostanete manuální převodovku, ale na výběr je i varianta s automatem (v tom případě je jedna-pětka doplněna o mild-hybridní výpomoc).
Pro náročnější milovníky benzinu je k dispozici „civilní“ dvoulitr s výkonem 150 kW. Alternativu představují dieselové dvoulitry s 85 nebo 110 kW. Modernizace se kromě tříválce nedožil 200koňový „sportovní nafťák“ GTD.
Do zásuvky
Naopak obrovské zlepšení hlásí plug-in hybridy. Golf má v nabídce dva – standardní s výkonem 150 kW a sportovnější GTE o výkonu 200 kW. Oběma tluče pod kapotou benzinová patnáctistovka dopovaná elektromotorem. Obrovskou výhodou proti předchozímu plug-in hybridu je možnost rychlonabíjení výkonem až 50 kW a také mnohem větší baterie, s níž teď Golf zvládne přes 100 kilometrů jen na elektřinu.
Pro rychlíky
GTD sice končí, ale mrzí nás to podstatně méně, než kdyby se z nabídky poroučelo GTI či ostré „erko“. Obě tyto verze naštěstí pokračují. Standardní GTI má 195 kW, čipernější GTI Clubsport potom 221 kW. Kromě vyššího výkonu se druhý jmenovaný odlišuje třeba výfukovou soustavou Akrapovič nebo jízdním módem určeným na Nordschleife.
Na absolutním vrcholu modelové řady je posazen Golf R, jehož 245 kW (poloďábelských 333 koní) můžete mít v celočerné edici Black Edition a s balíčkem R-Performance svištět až 270 km/h. „Erko“ je čtyřkolkou, ani tady nechybí výfuky Akrapovič, jízdní režim pro Nürburgring, ale třeba i vektorování točivého momentu na zadní nápravě.
V akční verzi
Vrátíme-li se ke střízlivějším variantám „pro normální lidi“, zjistíme, že Volkswagen v rámci faceliftu připravil i zajímavé akční nabídky Limited (s cenou od 554 900 Kč) a People, kterým dá výbavu za desítky tisíc zdarma.
Varianta People startuje na částce 663 900 kč, ale už ve standardu má metalízu, 17″ kola z lehkých slitin, zadní parkovací kameru, bezklíčové odemykání a startování nebo zatmavená zadní okna. Součástí této verze je tedy výbava v hodnotě přes šedesát tisíc korun zdarma.
Operák za super cenu
Pro velký úspěch se tuzemské zastoupení Volkswagenu rozhodlo ještě prodloužit akční nabídku operativního leasingu. Ta může být zajímavá pro zákazníky, kteří nechtějí, nebo si teď nemohou dovolit koupit nové auto za hotové.
V rámci akčního operáku můžete mít hatchback na 36 měsíců s nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně od 5 620 Kč včetně DPH. Za kombík dáte pořád sympatických 5 790 Kč. Součástí nabídky jsou pravidelné servisní prohlídky, zimní kola včetně přezouvání, povinné ručení nebo havarijní pojištění s desetiprocentní účastí.
Modernizovaný Volkswagen Golf sice přivezl plejádu novinek, ale těší nás, že i jeho poslední vydání zůstává prima normálním autem, které může být vaše za slušné peníze. Navíc si na své přijdou fandové elektrifikace i sportovního svezení. Uvidíme, jestli se v tomto duchu ponese i jeho příští generace. Stále častěji se totiž objevují informace, že by další Golf mohl jezdit už výhradně na baterky…