Hlavní obsah

VW představil nový Transporter. Proti předchůdci je jinak vlastně úplně všechno, dostalo se i na verzi Caravelle

Foto: Volkswagen

Volkswagen Transporter s pořadovým číslem 7 dnes zažil svou premiéru před veřejností. Nová dodávka byla odhalena na veletrhu IAA Transportation v německém Hannoveru.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

A jde o velice zajímavé auto, které boří některé zaběhnuté pořádky. Nový Transporter zejména poprvé ve své historii není „čistým“ Volkswagenem, vyvinut byl totiž díky spolupráci s Fordem. Jde o sourozence Fordu Transit Custom - což je mimochodem nejlépe poznat na bočním profilu.

Není to poprvé, co spolu Ford a Volkswagen sdílejí techniku, nový VW Amarok je převlečeným Fordem Ranger, VW Caddy si zase „modrý ovál“ upravil do podoby Transitu Connect. Spolupráce však funguje i v rovině osobních aut - elektrické Fordy Explorer a Capri využívají koncernovou platformu MEB.

Spřízněnost s Fordem Transit pak znamená další výjimečnou skutečnost. Poprvé v historii nesou zkratku T7, která označuje 7. generaci známé dodávky, dvě svébytné modelové řady. První je odvozena právě od užitkového Transporteru, druhou pak představuje Multivan. Zatímco dosud platilo, že Multivan byl osobní, luxusněji vybavenou verzí odvozenou od Transporteru, současný Multivan je po technické stránce jiným vozem. Volkswagen si ho vyvinul sám na své platformě MQB.

Ale teď už konečně pojďme na nový Transporter. A začít můžeme rozměry. Novinka bude opět k dispozici ve dvou délkách. Zatímco karoserie standardní verze na délku měří 5 050 mm (je o 146 mm delší než předchozí T6.1) a rozvor dosahuje 3 100 mm (nárůst o 97 mm), dlouhá varianta měří 5 450 mm a má 3 500mm rozvor. Novinka je ve srovnání s předchůdcem také o 128 mm širší (2 032 mm).

Nový Transporter bude k dispozici jako skříňový vůz určený výhradně pro přepravu nákladu, dále jako skříňový vůz Plus s druhou řadou sedadel a nákladovým prostorem, pak také jako kombi pro přepravu osob a jako dvojkabina s valníkovou nástavbou a dlouhým rozvorem náprav. Kombi a skříňový vůz budou navíc k dispozici s vysokou střechou a prodlouženým rozvorem náprav.

Do rodiny patří také tradičně provedení Caravelle, které cílí na přepravu osob. Chybět nebude ani v sedmé generaci, půjde o devítimístné vozidlo se zadní odnímatelnou třímístnou lavicí, nabízené ve třech výbavách - základní, střední úrovní Life a nejvyšší specifikaci Style. Zájemci budou moci sáhnout i po Caravelle s dlouhou karoserií.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Caravelle je určen k přepravě osob. A je trochu „civilizovanější“ a lépe vybavený.

A pak je tu ještě verze PanAmericana sázející na upravený design v „off-roadovém stylu“. K dispozici bude pro Transporter i Caravellu.

Výrobce dále zdůrazňuje zlepšení praktických schopností. Tak například objem nákladového prostoru skříňové verze s normálním rozvorem náprav a normální střechou se zvětšil o více než 10 procent na 5,8 metru krychlových. A u varianty s dlouhým rozvorem a vysokou střechou dokonce na 9 metrů krychlových.

Délka nákladového prostoru je větší o 61 mm, tedy celkem 2 602 mm. Prodloužená varianta pak nabídne délku nákladového prostoru až 3 002 mm. Šířka mezi podběhy stoupla na 1 392 mm (+148 mm).

Maximální užitečná hmotnost dosahuje až 1,33 tuny (plus 0,13 t), Volkswagen navíc zvětšil nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu, a to 0,3 tuny na až 2,8 tuny v případě brzděného přívěsu.

Při uvedení na trh bude k dispozici sedm motorizací. Tři z nich spalují naftu, jde totiž o různě výkonné verze dvoulitrového turbodieselu. Základní poskytuje nejvyšší výkon 81 kW (110 k), prostřední 110 kW (150 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). TDI o výkonu 125 kW je vždy kombinováno s 8stupňovou automatickou převodovkou, kterou si budete moci objednat i pro 110kW variantu. Ta má jinak standardně šestistupňový manuál. Motory s výkonem od 110 kW bude možné doplnit o pohon všech kol.

Další možností je plug-in hybrid s celkovým systémovým výkonem 171 kW (232 k). Technika pochází od Fordu, takže ústrojí tvoří 2,5litrový zážehový čtyřválec, elektromotor a automatická převodovka s plynule měnitelným převodem. Předpokládáme, že dojezd na elektřinu bude podobný jako u plug-in hybridního Transitu, tedy až 54 km.

A pak už nám zbývají jen elektrické deriváty e-Transporter a e-Caravelle ve výkonových stupních 100 kW (136 k), 160 kW (218 k) a 210 kW (286 k). Jejich sada akumulátorů bude mít využitelnou kapacitu 64 kWh. Protože jde opět o techniku Fordu, očekáváme, že dojezd bude podobný jako u elektrického Transitu - Ford udává až 329 km pro celou elektrickou část rodiny.

Podívejme se ještě na pracoviště řidiče, které zahrnuje dva displeje. Digitální přístrojovka má 12palcovou úhlopříčku, infotainment běhá na 13palcové obrazovce. Napájení zajišťují jak USB zásuvky, tak 12V a 230V zásuvky nabízející výkon až 2,3 kW. To znamená, že auto zvládne živit energií notebook, ale třeba i kotoučovou pilu.

Nový Volkswagen Transporter by se u nás měl začít prodávat v prvním čtvrtletí příštího roku, české ceny zatím neznáme.

Načítám