Článek
Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč).
Cavallová management automobilky požádala o předložení alternativního plánu, který zajistí budoucnost všech továren v zemi. „Tyto velké problémy nemůžeme vyřešit jen tím, že se podíváme na náklady práce,“ řekla Cavallová. V opačném případě jsou podle Grögera zaměstnanci připraveni k rozpoutání boje, „jaký tato republika nezažila už desítky let“.
Tiskovou konferenci zástupci zaměstnanců uspořádali den před třetím kolem vyjednávání s vedením VW. Odbory „dávají na stůl“ úspory v objemu 1,5 miliardy eur, řekl Gröger. Konkrétně nabízí, že další zvýšení mezd by bylo na omezenou dobu převedeno do fondu jako pracovní doba a prozatím nebude vyplaceno. To by podle něj umožnilo flexibilní zkrácení pracovní doby bez snižování počtu zaměstnanců.
Na oplátku IG Metall a závodní rada požadují záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Konkrétně chtějí obnovit dohodu, kterou VW v září zrušil. Týkat by se měla šesti západoněmeckých závodů se 125.000 zaměstnanci v Dolním Sasku a Hesensku, ale i tří závodů ve východoněmeckém Sasku.
Podle analýzy agentury Reuters vycházející z memoranda rady zaměstnanců jsou náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší než u konkurence. Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023. Konkurenční BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent. U šesti západoněmeckých závodů VW, jimž hrozí uzavření, se náklady na zaměstnance pohybují mezi 15,8 a 17,5 procenta příjmů.