Článek
Švédská automobilka Saab si za poslední dvě dekády prošla hodně veletoči a kotrmelci. Když z jejího vlastnictví po přelomu tisíciletí začal pomalu vycouvávat americký koncern GM, vyrojila se celá spousta nápadníků. Námluvy vyhrála malá nizozemská automobilka Spyker, která si však na řízení velké automobilky rychle vylámala zuby. A stejný osud následoval i čínské konsorcium NEVS (National Electric Vehicle Sweden), které po Spykeru převzalo štafetu. Saab tak před deseti lety definitivně zkrachoval – ale to neznamená, že úplně skončil.
Tým inženýrů a techniků značky totiž tajně pracoval na zbrusu novém voze, který má kombinovat inovativní technická řešení Saabu s moderními technologiemi. Ten vůz se jmenuje Emily GT a jde o (plně funkční!) prototyp, jehož kořeny bychom mohli vystopovat až do roku 2019. Toho roku se totiž Saab pokusila resuscitovat čínská firma Evergrande Group – než se jí samotné podařilo zkrachovat. Tento tajný projekt tak byl odložen k ledu, nikdy však nebyl ukončen docela.
„Konečně se nám podařilo dokončit tajný projekt, na kterém uskupení NEVS dlouhé roky pracovalo,“ nechal se slyšet projektový manažer Peter Dahl. „V dnešním světě je velmi neobvyklé pokročit při vývoji auta od čistého listu papíru k pojízdným prototypů za necelých 10 měsíců, ale díky znalostem a zapálení našeho týmu se nám to podařilo.“
Švédská společnost NEVS, které projekt momentálně patří, totiž byla schopna vůz od základu vyvinout za 10 měsíců čistého času, byť reálně vývoj trval déle vlivem pandemických opatření. Na projektu pracovalo za zavřenými dveřmi cca 350 specialistů, práce začaly už někdy v prosinci 2019 a o více než tři a půl roku později je konečně hotovo.
Jeden z mála opravdu slibných elektromobilů má údajně disponovat dojezdem 1000 km díky velké baterii o kapacitě 175 kWh. Kola jsou poháněna čtyřmi elektromotory, po jednom na každém kole, přičemž každý z nich dává výkon 123 koní, kombinovaný výkon tedy činí 492 koní. Spekuluje se však o výkonnější verzi o výkonu až 653 koní.
Původně bylo v plánu vyvinout 20 funkčních prototypů, vlivem zdržení v covidové pandemii jich však vzniklo pouze šest. Přesto tým zapálených Švédů vytrval a neúnavně pokračoval v práci. Výsledkem je kvalitní evropský elektromobil, který kromě sympatického vzhledu slibuje opravdovou skandinávskou kvalitu, jež u řady dostupných elektromobilů zoufale chybí.
Závěrem se sluší říct, že inženýři a technici ve Švédsku jsou jako jedna rodina – a tak není překvapením, že na testovací jízdy vozu Emily GT se dostavil i jistý Christian von Koenigsegg. A zážitkem byl evidentně příjemně potěšený: „Jízda je velmi uvolňující, řidič opravdu může pocítit působení vektorování točivého momentu… Musím říct, že na mě vůz opravdu zapůsobil.“