Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nemůžu na ni zapomenout. Stříbrná RS4 B5 po odmávnutí vlajkou zaburácela, přisedla si na zadek a vyrazila po letištní dráze tuningového srazu jako stíhačka startující s forsáží. Ujela ten den všem, možná by ujela dokonce i té stíhačce – její dvakrát přeplňovaný 2,7 V6 totiž roztáčel všechna čtyři kola silou 380 koní a 440 Nm, takže RS4 zrychlovala na stovku pod pět sekund a pelášila až 250 km/h. V reálu díky benevolentnějšímu omezovači určitě i víc. Přitom uměla být pohodlná, měla čtyři místa a 390litrový kufr k tomu. Kdo potřebuje supersport…?
Při vší úctě k pionýrské RS 2 Avant, byla to až RS4 Avant, jež definovala žánr rodinných rychlíků – a o čtvrt století později je stále na jeho špici (Ačkoliv nová M3 Touring se po čertech povedla!). Současná RS4 B9 má pořád dvakrát přeplňovaný šestiválec (i když předchozí dvě generace se chlubily úžasně muzikálním atmosférickým osmiválcem), ačkoliv ten nyní disponuje silou 470 koní (díky 20 koním navíc v balíčku Performance) a 600 Nm, takže stovku smázne o více než sekundu rychleji a bez omezovače peláší až 300 km/h. A navíc se kufr nafoukl ještě o sto litrů.
Pokročilejší varianta Performance k tomu přihodila navíc ještě volitelné karbon-keramické brzdy pro opravdu drtivé zpomalení a manuálně stavitelný podvozek (snížený o 10 mm), který s dostupnou přilnavostí, stabilitou a poddajností jízdy dělá doslova divy – do vinglů se tak můžete vrhat s odvahou závodního jezdce, přitom z vás nevyklepe duši ani při jízdě na kostkách ráno do práce. A třešničkou na dortu je sportovní diferenciál mezi zadními koly, který vás vytáhne ze zatáčky a dovolí vám i nějaký ten „bůček“, když na to přijde – a hlavně když na to máte schopnosti. Prostě skvělý závoďák na každý den. Již 25 let.
A to si zaslouží oslavit! Speciální edice RS4 Avant Edition 25 years je dosud nejsportovnější verzí zahrnující ve standardu všechna uvedená vylepšení příplatkových prvků k verzi Performance (vyšší výkon, brzdy, podvozek i sportovní diferenciál), navíc má větší negativní odklon předních kol a pevnější ramena přední nápravy pro ještě ostřejší nájezdy do zatáček a pevný pomocný rám vzadu zase přináší preciznější odezvu podvozku ještě podpořenou vylepšeným diferenciálem Torsen.
K tomu vám Audi přihodí exkluzivní 20palcová kovaná kola v barvě Palladium Matte více vystupující z profilu auta (ET se snížilo z čísla 22 na 18) s nazutými agresivnějšími pneumatikami Pirelli P Zero Corsa, jako bonus je tu pak druhá sada 20palcových kol v matně černém provedení se semi-slicky Pirelli sensorized P Zero Trofeo RS na okruhové použití.
Od Audi také dostanete řidičské rukavice Alpinestars, jejichž žluté akcenty budou barevně ladit s vaším autem – zvlášť když místo šedé Nardo a černé Mythos sáhnete po výrazném žlutém laku Imola. S ním také ještě víc vyniknou kontrastní černé a karbonové detaily této speciální edice. V kabině si pak kromě karbonových skořepin budete moci vychutnávat kombinaci kůže a alcantary v černé barvě se žlutými detaily.
Pokud si na tuhle specialitu už brousíte zuby, tak neváhejte – Audi Sport na lince v Ingolstadtu vyrobí jen omezenou edici 250 kusů, z nichž pouhé tři dorazí na český trh s cenovkou 3 683 900 Kč.
Větší šanci máte s podobně přiostřenou verzí RS5 Sportback Performance edition, která má stejné sportovní vylepšení jako RS4, ale bez pozlátka kolem. Těch zamíří do ČR hned 15 exemplářů s nižší cenovkou 3 160 900 Kč.