Článek
Formule 1 je v poslední době komerčně na vzestupu. Pravdou je, že velkým dílem k tomu přispěl kontroverzní a hodně probíraný závěr sezony 2021 v Abú Zabí – ať tak, či onak, seriálu se daří. Skalní fanoušci však přesto vidí, potažmo slyší jednu pihu na kráse současné Formule 1 – prostě jí chybí zvuk. A s tím hodlá vedení šampionátu (konečně) něco udělat.
I děti v mateřské škole vědí, že pořádné závodní auto musí řvát – takže si to uvědomili i vedoucí seriálu F1. Vrátit závodům emoce by měla pomoci syntetická paliva, která mají vejít v platnost už od roku 2026, díky čemuž by motory mohly být méně „přidušené“, pracuje se i na větší benevolenci v oblasti hlukových limitů na jednotlivých okruzích.
K této vizi se přiklání i poměrně velká část odborné veřejnosti z okolí F1. „V posledních letech jsme do motoristického sportu pustili až příliš mnoho technologií, kvůli tomu se narušila DNA Formule 1,“ nechal se slyšet Christian Horner, šéf týmu Red Bull.
🗣️ "We want a competitive engine, with many horsepower and a great sound. 99.9% of people want to hear a sound on track again, and that's something we've put on the table."
— Autosport (@autosport) July 15, 2023
Stefano Domenicali wants future #F1 engines to be lighter, simpler and noisier:https://t.co/QkDW51rAt9
Nejvíce iniciativy však opravdu pochází paradoxně ze samotného vedení seriálu. „Záměr je posunout zvukové regulace, neboť právě zvuk motorů je nedílnou součástí emocí spojených s naším sportem,“ prohlásil generální ředitel F1 Stefano Domenicali. „Jsme si vědomi toho, že fanoušci chtějí motory slyšet, a je naší povinností jim tohle přání splnit, opravdu na tomto chceme zapracovat.“
K těmto pozitivním změnám pochopitelně nedojde hned, ale Domenicali tvrdí, že přechod na „zvukově výraznější“ motory je reálný od roku 2026. V prvních letech také prozatím zůstanou motory V6 turbo, ale kdoví, třeba se dočkáme přechodu na atmosférické desetiválce, které poháněly monoposty největších legend, jakými byli Senna nebo Schumacher a mnozí další.
Jedno je však jisté – hybridní ústrojí musí zůstat, byť bude jednodušší. Vedení šampionátu se nechalo slyšet, že systém pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), jejž lze použít například ke krátkodobému zvýšení výkonu, určitě zůstane. Na druhou stranu rekuperace zbytkového tepla z rozžhaveného výfuku, které se následně používá k pohonu turbodmychadla (MGU-H), téměř určitě z monopostů zmizí.
Že to všechno zní trochu až moc dobře na to, aby to byla pravda? Nebudeme se jednou divit, až monoposty vymění spalovací motory za baterie? „Ne, v tomto máme jasno, rozhodně ne,“ ubezpečuje Domenicali fanoušky. „Situace je teď sice jiná a samozřejmě je potřeba zůstat u hybridního pohonu, ale plně elektrický pohon nehrozí.“
V každém případě bude zajímavé pozorovat vliv změn pravidel na konkurenceschopnost jednotlivých týmů. Jak totiž víme, dlouhá léta (v letech 2014-2020) šampionátu dominoval Mercedes, v roce 2021 začal kralovat Red Bull. Další zjednodušení a změna regulí by tak mohly dát větší šanci ostatním týmům.