Článek
Ty skici vypadají odvážně. Jsou absolutně tradiční, přitom moderní. Je to jasná pocta modelům, které pro mnohé z nás dodnes definují podstatu značky Volvo. Slavné hranaté tvary minulosti, které se snoubí se špičkovými technologiemi a prémiovými designovými prvky 21. století. Elektromobily ještě nikdy nebyly víc sexy, zvlášť v dnešním světě, kde nám klasické sedany a kombíky začínají tak moc chybět. Jedná se o studie nezávislého designéra Jordana Rubinsteina-Towlera, a pokud nejsou ve Volvu slepí a hluší, musí si jich jistě všimnout, poslat šek a začít je vyrábět.
Původní Volvo řady 200 bylo vyráběné v letech 1974 až 1993 jako nástupce stejně hranaté řady 100. Tehdejší design měl na svědomí designér Jan Wilsgaard a oba dva modely jsou považovány za kultovní. Robustní, nezničitelné a hlavně plně funkční. Ještě dnes, po těch dlouhých letech, spousta z nich jezdí a jejich majitelé na ně nedají dopustit. Aby také ne, vždyť Volvo 240 bylo vyrobeno v počtu 2,9 milionu kusů.
V podání Rubinsteina-Towlera je ale tohle auto hodné současnosti. Jeho praktičnost a šarm koexistují se špičkovou konektivitou a aerodynamickou jemností. Zatímco proporce a vzpřímený postoj auta jsou neomylně věrné originálu, jako celek má koncept současný šmrnc. Jsou zde moderní designové prvky jako charakteristická grafika LED světlometů zvaná Thorova kladiva, aerodynamická litá kola a napjaté, čisté povrchy. Nikdo nemůže být na pochybách, o jakou značku a jaký model se jedná.
Podobný je i interiér, kdy zůstal zachován původní tvar volantu a proporce látkových sedadel, ale palubní deska je plně digitální. Také jsou v něm použity udržitelné materiály, které ale svou kvalitou a zpracováním excelují v současných modelech značky Volvo. Je to sladká rovnováha mezi nostalgií a inovací a přesně takhle si představujeme kabinu, která dokáže být retro, aniž by se schylovala ke kýči.
Samozřejmě, že je otázkou, jaká technika by se pod tím kabátem mohla skrývat. Sedan i kombík střední třídy by teoreticky mohly jezdit na platformě SPA2 pocházející od Geely, které sdílí třeba SUV EX90. V té je zabudovaný mohutný 111kWh akumulátor a dva elektromotory produkující výkon až 510 koní. Potenciál takového pohonného ústrojí dodává jinak spekulativnímu projektu pocit věrohodnosti. A zároveň v tom vidíme auta, která by zákazník opravdu chtěl.
Jenže… Jakkoliv si tyto dva vozy umíme víc než představit jako plnohodnotné, ba dokonce možná ještě výrazně lepší nástupce modelů S60 a V60, které by k Volvu mohly přilákat tradiční fanoušky značky, kteří ji s nástupem downsizingu a elektromobility dali košem, tak se obáváme, že zůstane jen u digitální studie. Přitom by takové elektromobily vnesly do segmentu střední třídy tolik hledaný charakter a mohlo by se jednat o modely, které by konkurenci řádně zatopily.
První elektrický sedan Volvo však bude vypadat o poznání jinak. Automobilka sice jen naznačila jeho siluetu, nezávislí designéři se však hned dali do práce a zkombinovali ji se současným designovým jazykem značky – a takhle by mohl vypadat výsledek s označením ES90.
Takže která podoba se vám líbí víc: Hrany, nebo obliny?