Článek
Nejmenším elektromobilem v nabídce Volkswagenu je dnes model ID.3, kompakt velikosti Golfu s ceníkem začínajícím na necelých 800 tisících. Brzy se ale nabídka německé značky rozroste směrem dolů, tedy k menším a cenově dostupnějším elektrovozům. Po konceptu ID.2all se představuje ten vůbec nejmenší. Prcek s hravým názvem ID.EVERY1.
Jak už název napovídá, konečně má jít o elektromobil „pro všechny“. Posazen je na zcela nové platformě MEB s pohonem předních kol (současné elektrovozy VW jsou primárně zadokolky) a ač jde jen o koncept, značka se pochlubila i prvními technickými detaily.
Přední kola bude roztáčet nově vyvinutý elektromotor o výkonu 95 koňských sil. Dojezd na jedno nabití má ve všech variantách činit minimálně 250 kilometrů, což je prý pro městské auto plně dostačující, ale když na to přijde, zvládne se rozpohybovat na dálničních 130 km/h.

Koncept malého elektromobilu je duchovním nástupcem modelu Up. Jeho výroba skončila v roce 2023.
Volkswagen ID.EVERY1 má na délku 3 880 milimetrů, takže zapadá do mezírky mezi někdejším modelem Up (3 600 mm) a Polem (4 074 mm). Dovnitř se vejdou až čtyři cestující a zavazadlový prostor pojme 305 litrů.
Design konceptu se od současných „í-déček“ odlišuje. Není tak uhlazený, Volkswagen se vrátil k hranatějším tvarům a výrazným horizontálním elementům vpředu i vzadu. Sympatickým detailem jsou zapuštěné kliky dveří, ale očekáváme, že u sériového elektromobilu zaměřeného na nízkou cenu nakonec najdeme klasiku.

V kabině se návrat otočných ovladačů zjevně neplánuje, tlačítka na volantu jsou ale fyzická, žádné dotykové plochy. Hurá!
„Naší ambicí bylo vytvořit něco odvážného, ale zároveň přátelského. ID.EVERY1 má sebejistý vzhled díky dynamickým předním světlometům a usmívající se zádi. S těmito designovými prvky dostává vůz charakter a identitu, k níž si lidé mohou vytvořit vztah,“ vysvětluje šéfdesignér značky Andreas Mindt.
Volkswagen si pro příští roky definoval tři klíčové pilíře - dohnat, atakovat a vést. V rámci jejich naplnění chce dorovnat konkurenci, optimalizovat náklady a do roku 2027 představit devět nových modelů včetně čtyř elektromobilů (ano, se spalováky se pořád počítá). Do roku 2030 se chce značka stát technologickým lídrem s nejinovativnějšími a nejprodávanějšími automobily.
Ale pojďme popořádku. Sériový vůz odvozený od konceptu ID.EVERY1 dorazí za necelé dva roky a slibuje cenu pod 20 000 eur, tedy do půl milionu korun. O rok dříve se ukáže produkční ID.2all, o něco větší crossover, jehož cena se má pohybovat kolem 600 000 Kč. Další podrobnosti o městských elektromobilech nám prý Volkswagen prozradí na podzim letošního roku.