Hlavní obsah

Volkswagen má plán, jak skoncovat s nedostatkem čipů. Snad nepřišel s křížkem po funuse…

Foto: Volkswagen

Německý výrobce automobilů Volkswagen začal strategicky důležité čipy, u kterých se obává globálního nedostatku, nakupovat přímo od deseti výrobců, včetně firem NXP Semiconductors, Infineon Technologies a Renesas Electronics.

Článek

Automobilka dříve ponechávala nákup čipů na svých dodavatelích součástek. Loni v říjnu však začala uzavírat dohody přímo s výrobci, aby si zabezpečila potřebné dodávky, uvedl Karsten Schnake, který stojí v čele pracovní skupiny koncernu Volkswagenu pro dodávky součástek založené v loňském roce a je rovněž členem představenstva Škody Auto zodpovědným za nákup.

„Globální kapacita není dostatečná. Musíme být aktivní,“ uvedl Dirk Grosse-Loheide, jenž má na starosti nákup u hlavní koncernové značky VW. Globální nedostatek čipů v posledních letech způsobil automobilkám po celém světě rozsáhlé výpadky ve výrobě.

Volkswagen podle Schnakeho zatím neuzavřel dohodu o přímých dodávkách s největším světovým smluvním výrobcem čipů TSMC, ale pravidelně s ním komunikuje o svých potřebách. Schnake rovněž uvedl, že Volkswagen hodlá ve svých vozech používat méně různých typů čipů, aby tak zjednodušil dodavatelský řetězec.

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA začátkem roku varovalo, že celosvětová výroba automobilů by do roku 2026 mohla klesnout asi o 20 procent, tedy o zhruba 18 milionů vozidel, pokud nebudou podniknuty potřebné kroky k řešení přetrvávajícího nedostatku čipů.

Podle VDA se bude poptávka po čipech v příštích letech výrazně zvyšovat kvůli přechodu automobilek k elektromobilům a čím dál většímu využívání různých elektronických systémů ve vozech. Poroste tak mnohem výrazněji než v ostatních odvětvích.

Členka představenstva německého výrobce luxusních automobilů Audi Renate Vachenauerová, která má na starosti nákup, tento měsíc uvedla, že nedostatek čipů v německém automobilovém průmyslu bude trvat ještě roky, a to navzdory plánům výrobců polovodičů na výstavbu továren v Německu. Audi je stejně jako česká Škoda Auto součástí koncernu Volkswagen.

Německá vláda se nyní snaží přilákat do země přední výrobce čipů pomocí rozsáhlých subvencí. Společnost TSMC tento měsíc oznámila, že hodlá v Drážďanech postavit svou první evropskou továrnu. Závod si podle firmy vyžádá investici přes deset miliard eur (více než 240 miliard Kč), podle agentury DPA však zhruba polovinu investičních nákladů pokryjí v rámci státních subvencí peníze německých daňových poplatníků.

Načítám