Článek
Jmenuje se Tatra Force e-Drive a jde o prototyp vodíkového automobilu FCEV, který využívá technologie palivových článků. Doba se totiž žene kupředu a mimo čistě bateriově poháněných vozidel se k těm alternativním řadí také ta, jež pro výrobu energie pro svůj pohon využívají vodík.
Tatrovka na tento průkopnický automobil však nebyla sama, protože se do vývoje zapojily také subjekty ÚJV Řež, Devinn, VŠCHT Praha a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. Právě ÚJV Řež má s vodíkem bohaté zkušenosti, protože tato společnost stojí za experimentálním vodíkovým autobusem TriHyBus (Škoda 24FC) a za vodíkovou plnicí stanicí v Neratovicích.
Základ užitkového prototypu určeného pro těžařský průmysl tvoří třetí generace modelové řady Tatra Force, která debutovala letos v květnu. Vodíkový e-Drive pak stojí na osmikolovém podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami. Poháněné jsou tři nápravy ze čtyř, celková hmotnost činí 45 tun.
Samotný pohon vozu je elektrický, takže má trakční elektromotor o maximálním výkonu 580 kW (788,5 koně) a točivém momentu 2 300 Nm. Trakční baterie Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) pak nabídne celkovou kapacitu 171 kWh, tedy více než dvojnásobek kapacity například proti Škodě Enyaq.
První výhodou koncepce je, že trakční akumulátor může být nabíjen externě, například z nabíjecí stanice. Druhým zdrojem energie, který si vozidlo vozí s sebou, jsou dva palivové články (každý o 100 kW) napojené na vodíkové nádrže. Články poté umí na základě reakce produkovat potřebnou elektřinu a posílat ji do akumulátoru.
Na to navazuje další benefit, a to rychlé tankování vodíku v řádech minut, tudíž rychlé a flexibilní nasazení nákladního vozu do provozu. Vůz je rovněž vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.
Prototyp bude fabrice sloužit pro různé testy a experimenty, nicméně je předpoklad, že v blízké budoucnosti spatří světlo světa hotový malosériový nákladní speciál Tatra Force e-Drive FCEV. Zatímco vodíku u osobních aut automobilky zas tak moc nefandí, v případě nákladních je tomu spíše naopak. Tam výrobci větří budoucnost, stejně tak i Tatra.