Hlavní obsah

Vodík jako alternativa k bateriím? Plánům přestává věřit i klíčový hráč, technologii chce využít jinde

Foto: Toyota

Japonská Toyota je jedna ze dvou automobilek, které u nás dnes prodávají vodíkové auto. I přesto teď značka přiznala, že pro osobní přepravu není tato technologie příliš vhodná. Využití by se však našlo.

Článek

Toyota MiraiHyundai Nexo. Jediné dva vodíkové modely, které dnes můžete na českém trhu koupit. Není se co divit, vždyť i první veřejná vodíková čerpačka u nás byla otevřena poměrně nedávno. V Praze, kde je koncentrace vodíkových vozů nejvyšší, dokonce ještě později.

Z posledních vyjádření na právě probíhajícím autosalonu v Tokiu se ale zdá, že minimálně u Toyoty se v dohledné době dalších vodíkových osobáků nedočkáme. Technický šéf Hiroki Nakajima totiž přiznal, že úspěch modelu Mirai zůstává za očekáváními, byť to z velké části není vina samotného auta. Japonská značka však s vodíkem nekončí, uplatnění se chystá najít v segmentu užitkových vozů.

„S Miraiem nejsme tak úspěšní. Vodíkových čerpacích stanic je velmi málo a jejich výstavba je v mnoha směrech náročná. Proto prodeje vodíkových aut nejsou takové,“ přiznal Nakajima. Jedním dechem ale dodává, že značka zatím nechce vodíkové osobáky „zaříznout“ zcela. Dále hledá způsoby, jak technologie palivových článků či nádrží vylepšit.

Foto: Orlen Benzina

Vodíková čerpačka v Praze je teprve čtvrtou takovou stanicí v ČR, první najdeme v Ostravě. Do tří let by jich u nás mělo stát dvanáct.

Všeobecně se ale za vhodnější segment pro vodík považují právě užitkáče. Ty potřebují delší dojezd, takže bateriový pohon klasického elektromobilu pro ně není ideální. Navíc cestují na frekventovaných trasách, tudíž by stačilo méně vodíkových čerpaček na správných místech. To vědí i v Toyotě. „Většina středně velkých užitkových vozů cestuje na pravidelných cestách, takže by stačilo chytré rozmístění několika čerpaček. Užitkové vozy jsou hlavní oblastí, ve které s vodíkem chceme pokračovat,“ dodal Nakajima.

Kromě toho se zmínil také o technologii pevných polovodičových baterií. Ty sféra elektromobilů dlouhodobě vyhlíží coby pomyslnou revoluci. Taková baterka má totiž potenciál vyšší energetické hustoty, ale zároveň slibuje menší rozměry, hmotnost i výrobní náklady. Všeobecně se hovoří o dvakrát vyšším dojezdu, než jaký nabízejí baterie dneška.

Foto: Lukas Wagneter

Hlavní výhodou vodíkového vozu proti bateriovému elektromobilu je rychlost tankování. Doplníte jej podobně rychle jako spalovací auto.

Tuto technologii můžeme v produkci očekávat až kolem roku 2028. Do té doby – konkrétně za tři roky – představí Japonci nejnovější generaci lithium-iontové baterie, která bude součástí zbrusu nové modulární platformy pro příští elektrické toyoty a lexusy.

Specifikem nových baterek je třeba to, že mají být tenké jen deset centimetrů, takže se snáze hodí i pro sedany či sporťáky. Kromě toho chystá Toyota třeba i manuální převodovku pro elektromobily! Zdá se, že v příštích letech se máme na co těšit.

Načítám