Článek
Modernizovaný design, vylepšená aerodynamika a širší nabídka motorizací. Tak by se velmi zjednodušeně daly popsat hlavní rozdíly nového Audi Q8 e-tron v porovnání s jeho předchůdcem, typem e-tron.
Design
Vizuálně zaujme na první pohled hlavně modernizovaná příď. Tady vidíme například nový design předních svítilen, v mřížce jsou elektricky uzavíratelné elementy, které umí snížit aerodynamický odpor v případě, že komponenty pohonného ústrojí nepotřebují dodatečné chlazení.
Více o vozech Audi e-tron:
Oproti předchůdci došlo také na optimalizaci aerodynamické účinnosti. U klasické a praktičtější – jinými slovy „té hranatější“ – varianty klesl součinitel odporu vzduchu z 0,28 na 0,27, v případě varianty Sportback, tedy „té uhlazenější“ se splývavou zádí tato hodnota klesla z 0,26 na výtečných 0,24.
Pohonné ústrojí a baterie
Tento model v obou výše zmíněných karosářských variantách od nynějška disponuje třemi různými motorizacemi vycházejícími z dvou bateriových soustav. První z nich nesou označení Q8 e-tron 50 a Q8 e-tron 50 Sportback, ty mají po jednom motoru na každé nápravě, jejich společný výkon činí 340 koní a 664 Nm točivého momentu.
„Šťávu“ pak modely 50 e-tron berou z baterie o celkové kapacitě 95 kWh, přičemž využitelná kapacita je nějakých 89 kilowatthodin. Normovaný dojezd dle metodiky WLTP výrobce udává 488 km, v případě aerodynamičtějšího Sportbacku to pak je 502 km.
Modely 55 e-tron už produkují výkon 408 koní, což je částečně dáno i větší kapacitou baterie – konkrétně 114 kWh, využitelná kapacita je pak 104 kWh. Výsledkem je dojezd 579 km, respektive 597 km v případě karosářské varianty Sportback.
A konečně se dostáváme také k vrcholné verzi, modelu SQ8 e-tron. Tady je to trochu složitější, takže jen pro pořádek – verze SQ8 používá stejnou bateriovou soustavu jako motorizace 55 e-tron o odstavec výše. Vtip je však v tom, že SQ8 e-tron má hned tři elektromotory, konkrétně jeden na přední a dva na zadní nápravě.
Je tedy evidentní, že SQ8 e-tron disponuje nejvyšším výkonem, konkrétně 592 koní a 973 Nm točivého momentu. Každá sranda však něco stojí, neboť nejvýkonnější verze SQ8 vykazuje nejnižší dojezd ze všech tří – 427 km pro běžnou verzi a 510 km u Sportbacku.
Výkony
Přestože se jednotlivé karosářské verze liší dojezdem, jejich časy zrychlení i maximální rychlosti jsou kupodivu stejné. Výkonnostní parametry pak vypadají následovně: Q8 e-tron 50 zrychlí z klidu na stovku za rovných 6 sekund a pokračuje na maximální rychlost elektronicky omezených 200 km/h.
Model Q8 e-tron 55 zrychlení zvládá za 5,4 sekundy, maximální rychlost je shodná s motorizací 50. Nejlépe na tom je přirozeně SQ8 e-tron, ta se chlubí sprintem na stovku za 4,5 sekundy a nejvyšší maximální rychlostí 210 km/h.
Dobíjení
Praktičtější informace už pro nás jsou jiné výkony, konkrétně ty dobíjecí. Výchozí motorizace 50 umí při použití stejnosměrného proudu dobíjet baterie slušným výkonem 150 kW, avšak motorizace 55 a SQ8 zvládnou až 170 kW.
V reálu pak výkonnější varianta umí načerpat nějakých 420 km dojezdu při dobíjení o délce pouhých 31 minut. V případě dobíjení „postaru“, tedy střídavým proudem, onen dobíjecí výkon činí 11 kW, volitelně je však možné tuto hodnotu zvýšit na 22 kW příplatkem za výkonnější nabíječku.
Interiér a technologie
V kabině typu Q8 e-tron nám Audi slibuje hned několik digitálních displejů. První přístrojový displej prosvítá skrz volant a supluje tedy kapličku přístrojů. Na středovém panelu pak vidíme displej informačně-zábavního systému o úhlopříčce 10,1 palce, o kousek pod ním se pak nachází menší 8,6palcový, který ovládá palubní systémy jako topení, klimatizaci apod.
Více o značce Audi:
Z komfortních prvků tu jsou například vychytávky jako panoramatické střešní okno pro více světla či čerstvého vzduchu, které se však v zavřené poloze umí díky fotochromatické funkci také zcela zatemnit. Nechybí masážní sedadla nebo příplatková 4zónová klimatizace, v základu je potom klasická 2zónová.
V prodeji už od února
Závěrem zmiňme technologie jako kamery místo vnějších zpětných zrcátek (v závislosti na trhu) nebo funkci dálkového parkování, které lze ovládat přes mobil prostřednictvím aplikace, aniž by řidič seděl ve voze. U nás v Evropě se vůz začne oficiálně prodávat v únoru, cenovka doma v Německu činí 74 400 eur (1,86 milionu korun), české zastoupení zatím ceny neuvádí.