Článek
Zajímavé je, že do segmentu velkých „empévéček“ a minivanů nikdy, ani v době největší obliby této kategorie vozů (když Volkswagen vyráběl Sharan také jako Seat Alhambra a sdílel techniku s Fordem Galaxy), neskočila česká automobilka Škoda. Ta si přitom zakládá na pověsti výrobce praktických a prostorných rodinných aut nabízejících proti konkurenci „něco navíc“.
Mladoboleslavská firma sice v letech 2006 až 2015 prodávala model Roomster, ten však představoval kompaktní MPV poskytující při délce karoserie 4,2 metru pouze pětimístný interiér. Za zmínku stojí také fakt, že Škoda měla připraveného nástupce Roomsteru, který by byl přeznačkovaným Volkswagenem Caddy, nakonec ale tento model na trh nedorazil.
Sedmimístnou kabinu dostal až Kodiaq, tedy 4,7 metru dlouhé SUV představené v roce 2016. Třetí řada sedadel je u něj na přání a dvě sedadla úplně vzadu ani nemůžeme považovat za plnohodnotná. Více prostoru pro sedm pasažérů by mohl nabídnout až zhruba 4,9 metru dlouhý elektromobil, který bude vycházet ze studie Vision 7S. Dorazit by měl v roce 2026.
A to je na téma „velké MPV a Škoda“ asi všechno. Česká automobilka zkrátka v tomto segmentu nefigurovala a nezdá se, že by se na tom mělo v blízké budoucnosti něco změnit. Přesto, nebo možná právě proto, se grafik a designér Nikita Čujko z motoristického webu Kolesa pustil do vytvoření vlastního návrhu velkoprostorového vozu značky Škoda.
Jako základ projektu zvolil Volkswagen Viloran, 5346 milimetrů dlouhý, 1976 mm široký a 1781 mm vysoký minivan s 3180mm rozvorem, který se od roku 2020 prodává v Číně.
Nikita převzal z Viloranu velkou část karoserie, doplnil ji však o škodovácké detaily. Příď tak dostala charakteristickou masku, povědomě tvarované světlomety a nový nárazník – vše původem z elektrického Enyaqu iV.
Vzadu si můžeme všimnout světel se vzhledem připomínajícím svítilny modernizovaného Kodiaqu. Lampy jsou navíc spojené chromovanou lištou jako u Superbu. Nad tou samozřejmě nechybí velký nápis Škoda.
S modelem Viloran pak neoficiální koncept MPV značky Škoda sdílí velké zadní boční dveře zajišťující štědrý přístup do zadní části kabiny. Dveře jsou pochopitelně posuvné.
Viloran je mimochodem auto se spalovacím motorem, v Číně se prodává s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TSI. Nikita jeho škodováckou alternativu vidí stejně – jako velké MPV se zážehovou pohonnou jednotkou pod přední kapotou. A tedy jako vůz typu, který z trhu mizí.
Tak co myslíte? Mohla by mít taková Škoda úspěch?