Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost Uber provozující alternativní taxislužbu se opět o něco více přiblížila ke splnění svého, jak sama přiznává, velmi ambiciózního závazku. Jde o to, že firma chce do roku 2030 provozovat v amerických, kanadských a evropských městech pouze elektromobily. Jenže všichni víme, jak se to s elektromobily aktuálně má.
Každopádně firma si plácla s čínskou automobilkou BYD, že od ní odebere 100 000 elektrických vozidel. A to jistě dělá vrásky nejednomu konkurentovi, protože BYD je velký hráč, silně podporovaný čínskou vládou, od níž má předurčení k tomu stát se lídrem elektromobility v Evropě.
Fungl nová Uber auta se objeví nejprve v Evropě a Latinské Americe, posléze do čínských bateriových modelů usednou šoféři na Středním východě, v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu.
Severní Amerika, tedy jeden z největších taxi trhů vůbec, v plánech ovšem není zahrnutá. Důvodem jsou nejspíš uvalená represivní cla na elektromobily vyrobené v Číně. Ale počkat, Evropa tyto cla také zavedla! Ano, ale BYD už vymyslel, jak je obejít. A profitovat z toho bude Turecko, kde vznikne fabrika.
Toto je za poslední dobu druhý velký úspěch pro BYD. Německá síť autopůjčoven Sixt se s touto čínskou automobilkou dohodla už předloni na postupném odběru 100 000 různých elektromobilů počínaje SUV modely Atto 3, a to už do roku 2028.
Takže zatímco někteří jen nadávají, ukazují na rizika a hrozí cly, byznysuchtivé čínské značky se zkrátka snaží expandovat všemi možnými směry, byť jim k tomu pomáhá prakticky neomezený přísun vládních juanů (čínská měna). Na druhou stranu jsou výrobci, kteří se spojili dohromady, aby potenciálně nebezpečnou elektronadvládu Číňanů zastavili. Boj to bude ještě lítý…