Hlavní obsah

Velká dávka stylu v kompaktním balení: Luxusní crossover Lexus LBX si můžete upravit podle vkusu

Foto: Lexus

Modelová rodina Lexus se rozšiřuje o nový přírůstek, kompaktní crossover LBX s hybridním pohonem. A i když jde o samotný základ nabídky, Lexus slibuje plnohodnotný zážitek hodný této japonské prémiové značky, jen koncentrovanější. Ostatně proto se oficiální představení odehrálo v Miláně, evropském centru módy a designu, kam jsme za ním vyrazili a sbírali první dojmy.

Článek

Japonská mentalita je zkrátka jiná – zatímco Čecháček přemýšlí, jak si věci usnadnit nebo se jim vyhnout, Japonci jsou zvyklí dělat vše poctivě s odpovědností za skvělý výsledek. Inženýři v Lexusu obvykle zacházejí ještě o kus dál a nestačí jim nic jiného než skutečné mistrovství. Proto když dostali za úkol postavit městský crossover na platformě GA-B sdílené s Toyotou Yaris Cross, udělali pro to víc, než jen aby přelepili znáčky. Mnohem víc!

Foto: Lexus

Velká dávka elegance v miniaturním balení se stylem crossoveru. Zní to skvěle, ale budou se na LBX stát fronty?

Už jen to, že stávající platformu vzali a zpevnili ji (svařováním i adhezivy), je poměrně neobvyklé. Především ale protáhli rozvor o 20 mm (při zhruba stejné délce jsou tak kratší oba převisy) a rozšířili také rozchod obou náprav, což je prospěšné nejen pro lepší jízdní vlastnosti a prostornější interiér, ale také pro design.

LBXYaris CrossRozdíl
Délka4 190 mm4 180 mm+10 mm
Šířka1 825 mm1 765 mm+60 mm
Výška1 545 mm1 560 mm-15 mm
Rozvor2 580 mm2 560 mm+20 mm
Objem zavazadlového prostoru332 l397 l-65 l

LBX tak má dynamický postoj a pěkně svalnaté boky, oproti Yarisu Cross má mnohem dospělejší a propracovanější design se spoustou pěkných detailů, jako jsou třeba kliky dveří a zrcátka typická pro Lexus, tmavý C-sloupek tvořící dojem plovoucí střechy nebo světelný pruh zadních světel přes celou šířku zádě. Zvláštní zmínku si zaslouží příď s menšími světly (malá auta mívají typicky velká světla) a vkusně zakomponovanou vřetenovitou maskou Lexus ve stylu nového RX.

Foto: Lexus

LBX vypadá dospěle a hodnotně, typickou masku má elegantně integrovanou do dynamicky tvarované přídě.

Kabina je také kompletně přepracovaná podle standardů Lexusu – zejména po stránce materiálové. Základní verze mají látkové čalounění, ale následuje široký výběr kůží (zahrnující také materiál Ultrasuede nebo anilinovou kůži jako u nejvyšších modelů Lexus) včetně veganské varianty se syntetickou kůží. To vše sladěné do jedné ze čtyř „nálad“ (s elegantnějším nebo naopak sportovnějším pojetím), které můžete nakombinovat s lakem exteriéru (s možností kontrastního lakování střechy) a designem 18“ kol. A pokud by vám to nestačilo, můžete si kabinu upravit ještě více podle svého vkusu – ladit materiál sedaček s barvou prošívání, nebo dokonce i s barvou bezpečnostního pásu, motivem dekorativních dveřních výplní nebo barevným rozložením sedadel.

Foto: Lexus

Kabina odpovídá vysokým standardům velkých Lexusů, i když je v malém autě.

Nezapomnělo se ani na technologie: Před řidičem je 12,3palcový digitální přístrojový panel (s možností rozšíření o průhledový displej), na středové konzole pak (pro všechny verze stejný) 9,8palcový dotykový infotainment s online cloudovou navigací, bezdrátovou integrací Android Auto a Apple CarPlay a dalšími funkcemi.

Foto: Lexus

Infotainment není vystrčený jako tablet až na vrchol palubní desky, ale elegantně zakomponovaný do ní – vypadá to lépe a řidiče to při řízení méně ruší.

Mezi vychytávky na palubě LBX můžeme uvést také elektrické víko kufru, prémiové audio Mark Levinson, technologii čištění vzduchu nanoe-X nebo digitální klíč v mobilním telefonu. Skvělou maličkostí specifickou pro Lexus jsou elektronické zámky dveří, které nejen usnadňují vystupování (jen zmáčknete tlačítko u madla dveří, nemusíte tahat za kliku), ale především zabrání vám nebo vašim ratolestem vystoupit z vozu, pokud se zezadu blíží auto nebo cyklista a hrozí, že mu vstoupíte do dráhy.

Foto: Lexus

Elektronické zámky zvyšují bezpečnost posádky – už se nebudete muset bát, že vaše děti skočí někomu pod kola.

Co se bezpečnosti týče, LBX ve výbavě nic nechybí – systém nouzového brzdění (včetně upozornění při odbočování), adaptivní tempomat s vedením jízdy v pruhu, automatické parkování s možností ovládání na dálku, čtení dopravních značek a další elektroničtí andělé strážní vám budou ze všech sil krýt záda a usnadňovat řízení.

Tedy ne, že by to bylo nutně potřeba. Lexus slibuje, že se u LBX soustředil na příjemný řidičský zážitek, abyste se za volantem cítili pohodlně, sebejistě a měli věci plně pod kontrolou. Kvůli tomu například upravili řidičskou pozici (sedíte o 15 mm níže s více nataženýma nohama než u Yarisu Cross), přepracovali řízení a podvozek (vpředu je zavěšení MacPherson, vzadu torzní příčka, resp. dvojité lichoběžníky u verzí s pohonem všech čtyř kol), brzdy mají také integrovanou funkci rozdělování brzdného tlaku mezi nápravy zabraňující ponořování přídě (jako to znáte třeba z nového RX).

Foto: Lexus

Lexus slibuje, že LBX bude radost řídit.

O pohon se stará jediná hybridní jednotka – což může být při současné záplavě kompaktních elektrických crossoverů (Smart #1, Volvo EX30, blížící se MINI Countryman) pro Lexus nevýhoda, ale také velká výhoda. LBX vás totiž nebude otravovat s pravidelným nabíjením, jeho částečně elektrifikovaný pohon se totiž dobíjí pouze jízdou, a umí tak být ukázkově úsporný, vystačí si s nějakými pěti litry benzinu každých sto kilometrů.

Technické údaje
Pohonhybrid dobíjený jízdou
Výkon100 kW (136 k)
Točivý moment185 Nm
Hmotnost1 280 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,2 s
Maximální rychlostbude potvrzeno
Spotřebabude potvrzeno

Jádrem hybridu je 1,5litrový tříválec spojený s elektromotorem a e-CVT převodovkou společně pohánějící přední kola, na přání můžete mít i pohon všech čtyř kol realizovaný prostřednictvím dalšího elektromotoru na zadní nápravě. Celkový výkon je však v obou případech shodných 136 koní, což představuje posílení o 20 koní oproti Yarisu Cross (ten má pohon 4. generace, zatímco LBX kombinuje jeho 4. a pokročilejší 5. generaci z modernizované Corolly). Inženýři také hodně zapracovali na odhlučnění motoru, aby posádku nerušil, a na lineárnějším zátahu pro hladší akceleraci.

Než ale usedneme za jeho volant, abychom si jejich prohlášení mohli ověřit, budeme si muset ještě chvíli počkat. Předprodej sice začne už v průběhu září, ale první auta z japonské továrny v Iwate dorazí k českým zákazníkům až na přelomu roku.

Cena zatím oficiálně nebyla stanovena, ale LBX by mělo začínat tam, kde Yaris Cross končí, a zároveň by mělo mít dostatečný odstup od dražšího a větší UX (když si z toho vyvodíte částku kolem 750 tisíc, budete nejspíš hodně blízko).

Načítám