Článek
Rallyeová Škoda Fabia patří do kategorie WRC2, což je druhá nejvyšší třída Mistrovství světa v rallye a v celé řadě dalších mezinárodních i národních šampionátů pak nejvyšší skupina vůbec. Pro mladoboleslavské začala být tato třída obzvlášť zajímavá před deseti lety, kdy došlo k přeskládání technických regulí.
V roce 2013 totiž FIA prezentovala upravená pravidla, která měla kategorii Rally2 (původně R5) zlevnit a zpřístupnit širšímu spektru privátních týmů. Základ auta musí pocházet ze segmentu B (zpravidla malé městské hatchbacky), ale na rozdíl od specifikace S2000 může být vybaven turbomotorem z jiného sériového modelu značky nebo skupiny, pokud objem nepřesáhne 1 620 ccm.
Dalším omezením je restriktor sání, který limituje výkon na hodnotu kolem 290 koňských sil. Povolena je dále pětistupňová sekvenční převodovka a čistě mechanický systém pohonu všech kol. FIA také zastropovala cenu vozu připraveného k soutěži (tzv. ready-to-race), v loňském roce byla stanovena na 260 766 eur (přes 6,4 milionu korun) bez daně.
Nová Fabia Rally2 byla poprvé připravena na začátku sezony 2015 a velmi rychle začala sbírat úspěchy na prvních rychlostních zkouškách. Zájem soukromníků na sebe nenechal dlouho čekat a dnes soutěžní Fabia tvoří minimálně polovinu vozů Rally2 na tratích světových i evropských soutěží.
Ten v roce 2023 vyústil v pětistý předaný kus soutěžního auta, jež slouží u italského týmu Delta Rally. „Za dosažení hranice 500 kusů jsem na všechny ve Škoda Motorsport neuvěřitelně hrdá. Na druhou stranu by tento úspěch nebyl možný bez silné loajality našich zákaznických týmů,“ uvedla Lucie Bortová, vedoucí zákaznického programu Škoda Motorsport.
Tým Delta Rally začal s vozy Škoda soutěžit v roce 2017 na požadavek zákazníků. „Už tehdy měla auta rychlou a spolehlivou pověst. Dalším důležitým faktorem při rozhodování byl výborný zákaznický i technický servis,“ dodal Riccardo Cappato z týmu Delta Rally, který bude ostré fabie nasazovat v šampionátech WRC, ERC, ale i podnicích italského mistrovství.