Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nezávislá organizace Euro NCAP totiž pozměnila pravidla hodnocení, která vstoupí v platnost od ledna 2026. Většinou z takových změn radost nemáme, plný počet hvězd totiž mimo jiné obnáší i všechny ty otravně pípající asistenty, které jsou ne vždycky zcela k užitku. Horká novinka v pravidlech však potěší snad každého motoristu.
Za necelé dva roky totiž značkám hrozí ztráta hvězdiček, pokud nepůjde alespoň některé základní funkce vozu ovládat tradičními tlačítky namísto displejů. Pokud vám tedy přijde, že moderní automobily jsou vlastně jen obrovské tablety na kolech, brzy by se to mohlo změnit. V první fázi Euro NCAP vyžaduje tlačítko, páčku nebo ovladač pro směrovky, výstražná světla, klakson, stěrač čelního okna a nouzové volání.
Cestou masivní digitalizace interiéru vyrazilo v posledních letech několik výrobců. Z prémiovek například Mercedes-Benz, který má minimum tlačítek a displej nabídne klidně i před spolujezdcem. Ťukání na obrazovku však preferují i všednější značky, vzpomeňme třeba nový Volkswagen Passat nebo Škodu Octavia.
Naštěstí jsou však i výrobci, kteří velké obrazovky nabízejí, ale při ovládání toho nejdůležitějšího pořád spoléhají na klasická tlačítka. V tomto směru zaslouží pochvalu například Hyundai nebo Toyota.
„Nadužívání dotykových obrazovek je problém celého automobilového odvětví, který odvádí pozornost od řízení a zvyšuje riziko nehod,“ stojí v oficiálním prohlášení Euro NCAP, jež bude od ledna 2026 vyžadovat alespoň nějaká fyzická tlačítka. V opačném případě hrozí výrobcům horší hodnocení.
Organizace zaměřená na bezpečnost vozů sice nemůže výrobce k nasazení čudlíků přinutit, ale jak už jsme si řekli, plný počet hvězd je pro jednotlivé značky z marketingového hlediska mimořádně důležitý, byť o skutečné bezpečnosti auta toho zas až tolik nevypovídá.