Článek
O drsném britském off-roadu kráčejícím ve stopách klasického Defenderu u nás nečtete poprvé, takže jste si určitě všimli, jak moc jsme z něj nadšení. Možná nás podezříváte, že Grenadieru trochu nadržujeme, ale vážně je po čertech dobrý. Podobných pracantů na trhu už moc nezbylo, v záplavě módních SUV a crossoverů je tak pořádný off-road skoro jako zjevení. Drsně vypadající auta sice najdete často v luxusních čtvrtích, ale skutečné terénní automobily potřebuje mnoho firem a odvětví, včetně záchranných složek. Proto se chemický gigant INEOS pustil do výroby vlastního terénního vozu.
I když je jasné, jaké auto konstruktéry inspirovalo, je Grenadier zcela nová konstrukce spojující britský design a německou techniku. Konstrukci měli na starosti odborníci z Magna Steyr, BMW dodalo benzinové a naftové šestiválce, osmistupňové automatické převodovky jsou od renomované firmy ZF, sedačky od Recara a tak dále. Auto sice vypadá jednoduše, ale technika je naprosto špičková a ryze účelová. Jak skvěle všechno funguje, jsme si důkladně ověřili při expedici napříč Britskými ostrovy…
A nyní už je tedy INEOS Grenadier konečně i na českém trhu a nová značka tu otevřela svůj první showroom – jeden z mála ve střední Evropě! Najdete ho v Plzni jako součást autosalonu Dajbych 4×4, tedy u firmy, která se na off-roady a čtyřkolky (a jejich účelové přestavby) specializuje již několik desítek let. Kromě moderního prodejního a servisního zázemí totiž tento autosalon disponuje i testovacím off-road polygonem, kde jsme si mohli Grenadier také vyzkoušet v rámci dynamické prezentace.
Na slavnostní otevření dorazil i Markus Schwenke, ředitel aftersales pro Evropu. „Offroad centrum Dajbych 4×4 jsme vybrali mezi prvními národními partnery a jsem spokojený, protože to byla dobrá volba. Díky jejich zkušenostem nám mohou i poskytovat zpětnou vazbu, což je při startu nové automobilky neocenitelné,“ prohlásil při úvodní prezentaci.
V showroomu už najdete předváděcí automobily, ale také několik prvních dodaných exemplářů, jež si zákazníci předobjednali v loňském roce a které už v továrně v Hambachu na francouzsko-německém pomezí stihli vyrobit. Při minulé prezentaci jsme viděli ještě předprodukční prototypy, takže jsme tentokrát mohli být okouzleni kvalitně zpracovaným interiérem s pohodlnými sedadly Recaro. Za jízdy je auto i příjemně tiché a jakoby zpovzdálí se nám ozývá zvuk benzinového třílitrového šestiválce.
Na terénním polygonu nás svezla benzinová verze s výkonem 285 koní a točivým momentem 450 Nm. Motor je spojený s automatem ZF a redukční převodovkou. Jeho síla jde standardně na obě nápravy v poměru 50 : 50. Nechybí tři uzávěrky diferenciálu. Ani tentokrát nás tedy na terénním polygonu nic nezastavilo. V nabídce je také vznětová verze s 249 koňmi a 550 Nm, která rovněž plní normu Euro 6.
Pro svůj Grenadier si sice musíte zajet až do Plzně, ale servisovat jej můžete i na pražské pobočce. Základní cena dvoumístné užitkové verze je 1 555 500 korun, pětimístné kombi stojí 1 594 400 korun. Zákazníci Grenadieru jsou ale nároční, a tak je lákají lépe vybavené verze Trailmaster do terénu nebo komfortnější Fieldmaster, obě za 1 788 900 korun. Pak je tu ovšem ještě obsáhlý katalog příplatkových prvků. Díky tomu má zákazník obrovské možnosti individualizace, a navíc může auto dovybavit i prověřeným příslušenstvím.