Článek
Už je to více než osm dekád, co značka Aston Martin ovládla čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Tehdy v roce 1959 proťal cílovou pásku vytrvalostního závodu otevřený speciál DBR1 v barvách závodního týmu Davida Browna, za jehož volantem se střídali Carroll Shelby a Roy Salvadori.
Od té doby sice vybojovali skoro dvě desítky vítězství v nižších třídách (v posledních letech v GT kategoriích s vozy DBR9 a Vantage GTE), ale tomu celkovému se nic nevyrovná. A nyní, nabuzeni úspěchy na poli F1, cítí znovu šanci ho získat. Zvlášť, když mají tak skvělé auto…

Jediné celkové vítězství v Le Mans vybojoval Aston Martin v roce 1959 díky Carrollu Shelbymu a Royi Salvadorimu.
Hypersport Valkyrie je mistrovským dílem geniálního konstruktéra Adriana Neweyho, který má na svědomí celou řadu mistrovských monopostů F1. Když spojil síly s konstrukčním týmem Aston Martinu, neměl menší cíl než vytvořit závodní auto na silnici. A to se mu – pravda, po vleklém boji s řadou technických a legislativních výzev – také podařilo.

Valkyrie je technologicky fascinující závodní auto pro silnici, Valkyrie AMR Pro je pak okruhovou hračkou pro ty nejodvážnější.
Základem Valkyrie je karbonový monokok jako u závodního auta a o pohon se stará atmosférický 6,5 V12 od Cosworthu podporovaný hned třemi elektromotory s kombinovaným výkonem 1 000 koní. Právě dvanáctiválcový klenot (dost možná zcela bez podpory elektřiny) od mistrů motorářů by se měl stát srdcem chystaného závodního speciálu, který bude vycházet z okruhové verze Valkyrie AMR Pro.
Ostrý start je plánovaný na rok 2025, a konkurence by se tedy měla začít třást. Ale hlavně se už můžeme začít třást my – nadšením, jaké značky se v Le Mans na nejslavnějším vytrvalostním závodě sejdou.
Počítejte s námi: Toyota, Peugeot, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Cadillac, BMW, Alpine a nejspíš také Honda/Acura, k tomu soukromé týmy jako Glickenhaus, Vanwall, Isotta Fraschini nebo ByKolles… a nyní ještě Aston Martin. To bude ŘEŽBA!