Článek
Už je to více než osm dekád, co značka Aston Martin ovládla čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Tehdy v roce 1959 proťal cílovou pásku vytrvalostního závodu otevřený speciál DBR1 v barvách závodního týmu Davida Browna, za jehož volantem se střídali Carroll Shelby a Roy Salvadori.
Od té doby sice vybojovali skoro dvě desítky vítězství v nižších třídách (v posledních letech v GT kategoriích s vozy DBR9 a Vantage GTE), ale tomu celkovému se nic nevyrovná. A nyní, nabuzeni úspěchy na poli F1, cítí znovu šanci ho získat. Zvlášť, když mají tak skvělé auto…
Hypersport Valkyrie je mistrovským dílem geniálního konstruktéra Adriana Neweyho, který má na svědomí celou řadu mistrovských monopostů F1. Když spojil síly s konstrukčním týmem Aston Martinu, neměl menší cíl než vytvořit závodní auto na silnici. A to se mu – pravda, po vleklém boji s řadou technických a legislativních výzev – také podařilo.
Základem Valkyrie je karbonový monokok jako u závodního auta a o pohon se stará atmosférický 6,5 V12 od Cosworthu podporovaný hned třemi elektromotory s kombinovaným výkonem 1 000 koní. Právě dvanáctiválcový klenot (dost možná zcela bez podpory elektřiny) od mistrů motorářů by se měl stát srdcem chystaného závodního speciálu, který bude vycházet z okruhové verze Valkyrie AMR Pro.
Ostrý start je plánovaný na rok 2025, a konkurence by se tedy měla začít třást. Ale hlavně se už můžeme začít třást my – nadšením, jaké značky se v Le Mans na nejslavnějším vytrvalostním závodě sejdou.
Počítejte s námi: Toyota, Peugeot, Ferrari, Porsche, Lamborghini, Cadillac, BMW, Alpine a nejspíš také Honda/Acura, k tomu soukromé týmy jako Glickenhaus, Vanwall, Isotta Fraschini nebo ByKolles… a nyní ještě Aston Martin. To bude ŘEŽBA!