Článek
Válka na Ukrajině už komplikuje i fungování automobilového průmyslu – na čerpacích stanicích raketově zdražují paliva a přepisují se historické rekordy, automobilky pomáhají s tvrdými sankcemi vůči Rusku, přestávají tam dodávat nová auta a nepříjemnosti ovlivněné válkou se už řeší i na výrobních linkách. Zatímco cena paliv dnes daleko přesahuje 40 korun za litr, evropským automobilkám chybí komponenty od ukrajinských dodavatelů.
Tuzemská automobilka Škoda Auto už začátkem tohoto týdne uvedla, že je nucena omezit výrobu vlajkové lodi značky, elektromobilu Enyaq iV, kvůli nedostatku komponentů od ukrajinských dodavatelů a usilovně pracuje na hledání dostupných alternativ. Až do odvolání navíc Škoda Auto v reakci na ruskou invazi na Ukrajině zastavila výrobu v ruských továrnách v Kaluze a Nižném Novgorodu.
Pomozme Ukrajině
Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.
Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.
Ale je víkend, takže jestli můžete, odpočiňte si od války na Ukrajině a přečtěte si o nejzajímavějších novinkách uplynulého týdne. Evropská anketa Auto roku zná svého letošního vítěze, novou elektrickou Kiu EV6, která zvládla porazit sesterský Hyundai Ioniq 5 i Škodu Enyaq iV. Pokud ale zastáváte tradičnější techniku, potěší vás, že se Německo ohradilo k zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Věří, že existují způsoby, jak zvýšit efektivitu spalovacího motoru a snížit jeho uhlíkovou stopu co možná na minimum.
Nová naděje pro spalovací motory nás inspirovala k oslavě silných benzinových srdcí v relativně normálních autech a připravili jsme pro vás náš výběr „vlků v rouše beránčím“, tedy nenápadných rychlých aut. Jsou zajímavější německé dvanáctiválcové limuzíny, osmiválcová rodinná MPV nebo italský sedan s motorem Ferrari? A když už jsme narazili na klasiku z Itálie, spousta takových bude k vidění na letošních Legendách na pražském výstavišti v Holešovicích. Přijdete se podívat?
A co dalšího z nejzajímavějších článků uplynulého týdne vám nesmí uniknout? Otestovali jsme pro vás novou lidovou Toyotu Yaris Cross Hybrid a futuristické BMW iX, poprvé jsme vyzkoušeli nové elektrické BMW i4 a plug-in hybridní DS 9, pokračovali jsme v seriálu o dějinách Jawy svezením na motokole Jawa 100 Robot, představili jsme vám superluxusní obytňák z říše snů a nový Ford Everest a neuniklo nám, že majitelkou posledního zákaznického Lotusu Elise je mladá Italka, jejíž jméno úspěšný sporťák nese.