Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O robotickém taxi Hyundai Ioniq 5 jste dost možná slyšeli. Autonomní speciál se už nějaký čas prohání po amerických ulicích včetně frekventovaných míst oblíbeného Las Vegas. Aby se projekt vyvinutý ve spolupráci s partnerskou společností Motional dostal ještě více do povědomí veřejnosti (a přesvědčil ji, že autonomní vozy mohou být bezpečné), poslala automobilka svou ratolest do autoškoly. Úspěšně!
Šlo o zkoušku podobnou jízdám, které musí absolvovat všichni žadatelé o řidičské oprávnění ve Spojených státech. Jízdy se odehrávaly na uzavřeném okruhu, ale vůz se proháněl i předměstími amerických velkoměst nebo veleznámým bulvárem Las Vegas Strip.
„Jako zkušební komisařka pracuji už 25 let a za tu dobu jsem v zájmu bezpečnosti nechala propadnout tisíce žadatelů o řidičák,“ popisuje Kandice Jones, která Ioniqu 5 řidičský průkaz bez váhání udělila. Autonomní vůz ji překvapil správným přizpůsobováním rychlosti, změnami jízdních pruhů, manévrováním, ale i precizní stopkou.
Robotaxi pro jízdu svépomocí využívá sofistikované autonomní technologie, které spoléhají na sadu pokrokových senzorů, laserů, radarů i kamer. Hyundai říká, že „autopilot“ Ioniqu 5 zvládne precizně fungovat v různorodých situacích i podmínkách. Chce tak ukázat celému světu, že robotické taxi může být do budoucna bezpečnou a důvěryhodnou alternativou v osobní přepravě.
Vpuštění takových vozů do reálného provozu může být navíc obrovským benefitem pro lidi, kteří za volant usedat nemohou. Třeba Američanka Pearl Outlaw trpí dědičnou poruchou poškození zraku, s níž nemůže získat řidičský průkaz. Její příběh, který automobilka zachytila ve videu přiloženém níže, ukazuje nutnost překonávání každodenních překážek, ale i fakt, jak by takovým osobám autonomní vozy usnadnily život.
„Budeme se i nadále zaměřovat na naši technologii autonomní jízdy, která je založena na umělé inteligenci a přinese pozitivní změny do každodenního života našich zákazníků,“ dodává Sungwon Jee, první viceprezident a globální marketingový ředitel Hyundaie.
Značka by takové systémy ráda nabídla na cestách po celém světě. Otázkou však zůstává, jakým směrem se do budoucna posunou nedořešené legislativní otázky.