Hlavní obsah

V Rusku zruší povinné návštěvy STK pro desítky milionů vozů

Foto: Martin Kusý

V Rusku se chystá revoluční zákon, který se dotkne 50 milionů motorových vozidel

Prakticky hned v prvním čtení byl v Rusku přijat zákon, který ruší povinnost absolvovat pravidelnou technickou prohlídku všem motorovým vozidlům do 3,5 tuny, které jsou v osobním vlastnictví a nejsou využívány pro komerční účely. Tato revoluční změna se tak dotkne asi 50 milionů automobilů, motocyklů a dalších vozů.

Článek

Pravidelné návštěvy STK budou pro běžné Rusy nejspíše brzy minulostí. Duma – tamní obdoba našeho parlamentu – totiž během prvního čtení schválila nový zákon, který ruší povinnost absolvovat pravidelnou technickou prohlídku u motorových vozidel do 3,5 tuny v osobním vlastnictví, které nejsou využívány pro služební či komerční účely. Možnost dobrovolných návštěv zůstává.

Foto: Martin Kusý

Auta do 3,5 tuny v osobním vlastnictví využívaná pro osobní účely nejspíše nebudou muset na STK

Návrh zákona tedy osvobozuje od této periodické kontroly soukromá motorová vozidla sloužící výhradně k osobním účelům. Taxíky nebo jiná motorová vozidla sloužící pro komerční přepravu cestujících či k výkonu podnikání/služebních cest se STK nezbaví.

Na STK se Rusové budou muset dostavit rovněž při registraci, změně vlastníka, změně konstrukce nebo po výměně pohonné jednotky.

Foto: Michal Sakař

Vlastníci se však STK nezbaví úplně, např. kvůli přepisu nebo při výměně motoru bude návštěva stále nutná

Jelikož je Rusko zároveň smluvní partií Vídeňské úmluvy o silničním provozu, ctí stanovenou povinnou technickou kontrolu pro autobusy a nákladní automobily s celkovou hmotností převyšující 3,5 tuny a také pro jejich přípojná vozidla.

Zajímavá je odůvodňující zpráva chystané novely zákona. Podle ní je technická závada na vině při dopravních nehodách motorových vozidel v Rusku pouze v minimech případů. Dle vyjádření předsedy Státní dumy, Vjačeslava Volodina, se přijetím zákona zbaví povinných prohlídek majitelé asi 50 milionů motorových vozidel.

Foto: Michal Sakař

Novela se dotkne asi 50 milionů vozidel

Připomínáme, že aktuálně mají nová vozidla do 3,5 tuny v Rusku STK platnou na čtyři roky. Vozy od čtyř do deseti let staří ji musí absolvovat každé dva roky a předmětné kousky s věkem nad deset let dokonce každý rok.

Ještě přísnější je to u autobusů a náklaďáků nad 3,5 tuny, které mají jako nové STK platnou na čtyři roky, poté se na autorizovaném pracovišti musí ukázat za jeden rok a následně, tedy při stáří nad pět let, dokonce každý půlrok.

Foto: Tomáš Meloun

Autobusy a nákladní auta nad 3,5 tuny, která jsou starší pěti let, musí v Rusku na STK každý půl rok

Od letošního roku se na ruských STK rovněž pořizuje fotografie prohlíženého vozidla na začátku a na konci linky. Tyto snímky následně putují do systému, takže to v zemi neomezených možností funguje podobně jako u nás.

Připravovaný zákon bude procházet ještě druhým a třetím čtením, přičemž ve třetím se všichni dozvědí, od kdy začne reálně platit. Může se tedy ještě stát, že novela ve finále neprojde, ovšem vzhledem k tomu, jak hladce prošla prvním čtením, o tom silně pochybujeme.

Byli byste pro zrušení povinné STK také v Česku?
Ano, pro všechny vozy
1,9 %
Ano, ale šel/šla bych cestou ruského modelu
68,3 %
Ne, ale prodloužil/a bych platnosti prohlídek
14,5 %
Ne, nic nerušte, proboha!
15,3 %
Celkem hlasovalo 29552 čtenářů.
Načítám