Článek
Historie dnes jedné z nejstarších automobilek Škoda se začala psát před Vánocemi 1895, kdy si mechanik Václav Laurin s knihkupcem Václavem Klementem zakládají v Mladé Boleslavi dílnu na výrobu jízdních kol Slavia. O čtyři roky později se bicykly L&K rozšiřují o výpomocný benzinový motorek, a společnost tak dělá první krůček do vznikajícího segmentu motocyklů.
Jenže Václav Laurin se nechtěl spokojit s tradiční koncepcí motoru umístěného nad poháněným předním kolem, protože takový stroj byl těžko ovladatelný a nepříliš spolehlivý. Rozhodl tedy, že motor bude uložen uprostřed rámu, kde benzinový jednoválec, karburátor i palivovou nádrž chránila trubková konstrukce. Zároveň se výrazně zlepšilo těžiště motorky.
První dva motocykly L&K Slavia byly novinářům představeny na cyklistické dráze v Praze-Bubnech v sobotu 18. listopadu 1899. Typ A měl objem 184 cm3 a výkon jeden a čtvrt koně, silnější typ B dostal objem 240 cm3 a o půl koně více. Stroje se tehdy prodávaly za 460, respektive 500 zlatých.
Zadní kolo poháněl kožený řemen a motorky jely 30, respektive 40 km/h. Nedařilo se jim jen doma, ale i na zahraničních trzích ve Velké Británii nebo Německu. Od roku 1904 se jednoválcové i dvouválcové kousky Slavie dokonce licenčně vyráběly v Drážďanech pod označením Germania. Toho času představila značka L&K také jednu z prvních čtyřválcových motorek na světě. A v roce 1905 její éra v jedné stopě vyvrcholila vítězstvím v neoficiálním mistrovství světa motocyklů v pařížském Dourdanu.
Krátce poté zakladatelé firmy Laurin & Klement naskakují do segmentu automobilů. V dubnu 1905 v Praze představují nový litrový dvouválec, který se na podzim objevil pod kapotou jejich historicky prvního vozu Voiturette A. O dva roky později přiváží budoucí automobilka Škoda vůz FF, první řadový osmiválec ve střední Evropě. Ve stejné době mimochodem vznikal ve spolupráci s elektrotechnickým průkopníkem Františkem Křižíkem hybridní vůz Laurin & Klement E se čtyřválcem a dvěma stejnosměrnými elektromotory.
Výroba motorek byla v Mladé Boleslavi ukončena roku 1910. Odhaduje se, že podnik zhotovil něco mezi 3 500 a 4 500 kusy. Pokud vás historie společnosti v jedné stopě zajímá, zajděte mrknout do továrního muzea. V expozici můžete právě teď vidět typ B z roku 1902, typ L z roku 1904 nebo dvouválcový motocykl z roku 1906.