Hlavní obsah

V Česku vznikne emisní policie. Jednotky budou mít majáky i nebývalé pravomoce. Zaměří se na kouřící diesely a kamiony

Foto: Centrum služeb pro silniční dopravu

Zkratka TDI znamená „ten dým ignoruj“, což až donedávna víceméně platilo. Poslední dobou však začaly být více vidět mobilní technické kontroly a už od loňska u nás funguje efektivnější systém vybírání neuhrazených pokut. Nyní Ministerstvo dopravy chystá další krok a už příští rok nasadí do terénu tzv. „emisní policii“ s majáky i pravomocemi.

Článek

Oficiální název nové instituce je Inspekce silniční dopravy (INSID), která má vzniknout transformací současné státní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Její pracovníci dosud mohli a stále ještě mohou kontrolovat technický stav vozidel výhradně za asistence policie, ovšem to se pravděpodobně změní.

Vláda totiž bude projednávat novelu zákona o silniční dopravě, která právě INSID řeší, o čemž informoval server zdopravy.cz. Pracovníkům této „emisní policie“ přibudou nové pravomoci, například zastavovat auta, pokutovat řidiče nebo užívat modré majáky.

Co tedy školení inspektoři konkrétně budou řešit? Posvítí si na nedávno hojně debatované činnosti stanic technických kontrol a měření emisí. Dále budou vážit vozidla, kontrolovat jejich technický stav, odhalovat podvody s tachografy a měřit emise. A to nejen přímo v provozu, ale i v provozovnách dopravců. Našincům i cizincům.

Rovněž inspektoři budou moci vybírat kauce, odnímat registrační značky vozidlům či zabavovat doklady nebo ukládat pokuty příkazem na místě. Takže naše pracovní pojmenování „emisní policie“ není úplně daleko od pravdy, tedy pokud návrh zákona projde.

Foto: Lukáš Kukla

Krom emisí budou inspektoři řešit nákladní dopravu, zejména kamiony.

Každopádně nejde o nějakou evropskou novotu. V Polsku, Německu a v dalších evropských státech podobné instituce mají a podle Ministra dopravy Martina Kupky (ODS) fungují dobře.

Máme se tedy začít bát? Pokud nejezdíte starým nebo „vytuněným“ čmoudícím dieselem, očividným vrakem nebo jakýmkoli kamionem, tak spíše ne.

Samostatné jednotky INSID by měly začít omezeně fungovat v dubnu 2025 a naplno od 1. července 2025. Kvůli INSID údajně nevznikne žádný nový úřad ani vyšší vícenáklady, pouze se transformuje současné Centrum služeb pro silniční dopravu. Ministr dopravy si od nové inspekce slibuje efektivnější vymahatelnost předpisů a zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích.

Zřízení INSID mi přijde jako?
Dobrý krok, potřebná věc, jsem pro.
23,5 %
Spíše nepotřebná instituce.
2,1 %
Prachobyčejná buzerace řidičů.
74,4 %
Celkem hlasovalo 7891 čtenářů.
Načítám