Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V kooperaci společnosti Lego s dalšími firmami jsme už byli svědky několika originálních kreací. Ze stavebnice nevznikají jen malé modely aut, ale i kousky v životní velikosti. A dokonce funkční… Ale plně pojízdný supersport, který po závodní trati prožene sám pilot F1? To tu ještě nebylo.
McLaren P1 vznikl z 342 817 kostiček Lego Technic! Ty mají 393 nejrůznějších tvarů včetně jedenácti vyrobených speciálně pro tuto stavbu. Vnější část se skládá z pružných kousků, které nejenže dávají autu realistický vzhled, ale hlavně nehrozí rozpadnutím se hned v první zatáčce.
Pohon obstarává 768 Lego motorů sdružených do osmi motorových sad. Aby vše fungovalo, jak má, a specialitka zvládla alespoň jedno kolo na závodní trati, nechybí ani tradiční autobaterie.
McLaren se technickými detaily nepochlubil, ale z přiloženého videa je patrné, že takřka všechno vyjma kol, bezpečnostních pásů, brzd nebo volantu je opravdu zhotoveno z lega. Není divu, že pilot F1 Lando Norris, který si ve druhé polovině letošní sezony brousí zuby na titul mistra světa, byl - jak sám přiznal - před samotnou jízdou pořádně nervózní.
Je evidentní, že některé záběry na videu jsou zrychlené, přesto nemůžeme říct, že by se auto na britském okruhu Silverstone vyloženě loudalo. Zrcátka se ve větru chvějí, Norris si dokonce v jedné ze zatáček dovolil s lehkým, jen 1,2 tuny vážícím speciálem vyjet až na obrubník… a auto to všechno přežilo zcela bez úhony.
„Po práci na originálním McLarenu P1 je úžasné vidět, kolik prvků z původního auta se týmu Lego Technic povedlo oživit a aplikovat na model ze stavebnice,“ rozplýval se po jízdě Ben Gulliver, vývojový ředitel McLarenu. „Toto auto bylo ikonou své doby. Doufám, že díky spolupráci s Legem jsme schopni inspirovat další generaci designérů a inženýrů, aby posouvali hranice automobilových inovací,“ dodal.
A třešnička na závěr, celé dílo je výsledkem pilné práce českých stavitelů. McLaren P1 v životní velikosti totiž sestavil tým specialistů v Česku pod vedením designéra Lubora Zelinky. Další ostré kilometry už ale nepřidá, stane se součástí výstavní expozice.