Článek
O důležitosti Škody Fabia na českém trhu asi netřeba zdlouhavě diskutovat. Malý městský vůz si navzdory konci oblíbeného kombíku stále drží post druhé nejprodávanější škodovky, úspěšnější je u nás pouze Octavia. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů, při jejímž lustrování jsme narazili i na jednu zajímavost… Fabii 4 × 4!
Fabia s pohonem všech kol se v žádné generaci neprodávala ani u nás, ani ve světě. Nejblíže k dobrodružnějšímu cestování mimo zpevněné silnice měla někdejší Fabia Scout, která sice přinesla outdoorovější styl a ochranné plasty kolem celé karoserie, pořád ale roztáčela výhradně přední kola.
Současná čtvrtá generace Fabie je posazena na platformě MQB A0, která zástavbu 4 × 4 ani neumožňuje. Kromě Fabie tedy pohon všech kol nedostávají ani větší modely Scala či Kamiq, přitom u posledního jmenovaného crossoveru by možnost čtyřkolky dávala ze všech těchto aut vůbec největší smysl.
Možná vás napadne, že Fabia s pohonem všech kol v registracích je pouhou statistickou chybou. To by bylo pravděpodobné, kdyby se však takových vozů neevidovalo pravidelně na několik desítek. Za loňský rok to bylo patnáct kusů, jen za prvních osm měsíců toho letošního čtrnáct automobilů. To není úplně málo, že?
Záhadu kolem Fabie 4 × 4 nám pomohlo rozklíčovat až české zastoupení automobilky. Taková auta skutečně existují, dokonce je můžete potkat v České republice, ale i nejrůznějších koutech Evropy a světa. Všechno se ale má trochu jinak, než byste předpokládali.
„V registracích SDA figurují rallyové speciály českých týmů,“ odpověděla na náš dotaz Michaela Sklenářová, PR manažerka Škody Auto. „Registraci soutěžního vozu nabízí Škoda Motorsport jako službu pro své zákazníky v rámci zákaznického programu. Ti ji mohou využít třeba v případě, že legislativa dané země neumožňuje přihlášení sportovních vozů, případně se jedná o auto využívané přímo ve Škoda Motorsport,“ dodává s tím, že zpravidla se jedná o zákaznické vozy ve Francii či Itálii.
V praxi to znamená, že Fabii 4 × 4 u nás opravdu můžete koupit a registrovat. Nebude to však stát několik set tisíc, ale pět milionů, což je zhruba cena škodováckého rallyového speciálu. Jdete do toho?