Hlavní obsah

Už i ty, Gordone? Tvůrce McLarenu F1 pracuje na svém prvním SUV s elektrickým pohonem

Foto: Gordon Murray Automotive

Geniální konstruktér Gordon Murray (vlevo) představil nejprve silniční a poté okruhovou verzi fantastického GMA T.50. Teď se chystá na pokrokový elektromobil, který má změnit náš pohled na vozy na elektrický pohon – podle něj to dnes velcí výrobci „nedělají správně“

Tvůrci jednoho z nejlepších supersportů všech dob se neustále daří svět fascinovat svými vizemi a konstruktérskou genialitou. Nepochybně jde o automobilového nadšence, stejně tak je i vizionářem, který se zaměřuje na budoucnost mobility. Proto možná překvapí, že tento charizmatický chlapík pracuje na druhu auta, které bychom od něj v životě nečekali.

Článek

Gordon Murray, britský inženýr původem z Jihoafrické republiky, se nejvíce proslavil navržením statisticky nejúspěšnějšího monopostu Formule 1 všech dob a také (ne)statisticky nejlepšího sportovního auta.

Foto: Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive T.50 – jediný „logický“ nástupce McLarenu F1, jak říká Murray. Tento fantastický supersport o výkonu přes 600 koní, co neváží ani tunu, je naprostá fascinace a všech sto kusů už zná své majitele

18. června 2022 oslaví 76. narozeniny, ale navzdory tomu, že by „správně“ měl hrát s kamarády mariáš a o víkendu chodit na golf, tak pořád chodí do práce – ba co víc, jen před několika lety založil firmu Gordon Murray Automotive. Ta už představila, jak on sám říká, „logického nástupce“ McLarenu F1, typ T.50, a také kompaktní sporťák T.33. Jenže tím Murray zdaleka nekončí…

Objevují se totiž zvěsti, že navzdory tomu, že Murray v poslední době „nakreslil“ sportovní auta navržená podle zásad ze staré školy, pracuje teď na něčem až podezřele moderním – konkrétně na SUV poháněném elektřinou. Vlastně mají vzniknout hned dva takové modely!

Když se podíváte na oficiální stránky firmy, nenajdete zatím o takovém projektu žádnou zmínku. Ovšem magazínu Autocar, nejstaršímu britskému časopisu o autech, Murray sdělil, že pracuje na dvou vozech, které dle jeho slov „změní náš pohled na dojezdovou úzkost a jízdní dynamiku“.

Foto: Gordon Murray Automotive

Typ T.50s Niki Lauda je především pro nadšence do okruhové jízdy. Vznikne jen 25 kusů, a jak už asi tušíte, i ty už jsou vyprodané. Chlapík vlevo je bývalý závodník Dario Franchitti, Murrayho dobrý přítel a významný poradce při vývoji a testovací jezdec v jedné osobě

Co to pro nás přesně znamená, je velmi těžké definovat, neboť oba vozy momentálně existují pouze v Murrayho hlavě a možná na několika listech papíru. Je však evidentní, že oba vozy budou sdílet základní myšlenku se sportovním T.50 a T.33 – hlavní tedy bude jednoduchost, nízká hmotnost a vynikající aerodynamické vlastnosti.

Technické údaje? To je jednoduché – zatím neexistují. Murray však prozradil, že jeden, konkrétně ten menší z obou vozů, bude mít poháněná přední kola a nabídne posezení pro čtyři cestující. Druhý má disponovat pohonem všech kol a nabídnout prostor až pro pět cestujících. Oba vozy mají mít poměrně rozumnou cenu a budou tak lehké, jak jen to konstrukce elektrického vozu dovoluje.

Právě hmotnost byla pro Murrayho vždy klíčová. „Není normální, aby rodinná auta zcela běžně měla provozní hmotnost 2,5 tuny, jak to dnes dělají velcí výrobci. Podle nás to jde i lépe.“ Oba vozy pak mají být postaveny dle patentované metody „iStream“, která vychází z robustní, ale zároveň lehké karbonové konstrukce, prosté zbytečností.

Takové vozy by v závislosti na výsledné hmotnosti přirozeně disponovaly lepšími jízdními vlastnostmi v porovnání s konkurencí, nehledě na příznivý vliv na celkový dojezd.

Na stručné časové ose si můžete prohlédnout ty nejlepší výtvory od mistra Gordona Murrayho:

Výroba by podle všeho probíhala v Anglii, konkrétně ve vesnici Windlesham, kde mateřská firma Gordon Murray Automotive, koncern Gordon Murray Group, plánuje investovat až 300 milionů liber (8,7 miliardy korun) do výstavby nové továrny.

Je opravdu velká pravděpodobnost, že Gordon Murray a jeho tým dostojí svým slibům a dotáhnou své vize do konce, a tak bychom si vsadili, že i tento nový projekt bude úspěšný – silniční supersport T.50 byl přijat odbornou i laickou veřejností nesmírně pozitivně, jako důkaz slouží vyprodání všech 100 kusů pouhých 48 hodin od představení, a to navzdory ceně cca 85 milionů Kč.

Velmi podobné to bylo s okruhovou verzí T.50, takzvaným T.50s Niki Lauda, čistě okruhovým speciálem, který vznikne v počtu pouze 25 exemplářů. Pokud jste si mysleli, že si stihnete objednat alespoň kompaktní T.33, pak máte smůlu – i zde platí, že všechny kusy (v tomto případě 300) znají své budoucí majitele.

Načítám