Článek
Minulé Mitsubishi ASX bylo u nás v Česku nesmírně oblíbené auto a byl pro to dobrý důvod – jednoduchá a poctivá technika, nenáročný provoz, dostačující rozměry a maximální využití prostoru na palubě.
Vzhled vzbuzující pocit déjà vu
To však samo o sobě nestačí pro odlišení od ostatních městských crossoverů – jenže povedený pohon všech kol u ASX znamenal, že zejména ve spojení s atmosférickými motory šlo o velmi bytelné a využitelné auto. Co myslíte – naváže novinka na svého předchůdce?
Nové ASX vzniklo v rámci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a na pohled je tato spolupráce více než patrná. Díky podobě s novým Renaultem Captur však alespoň máme dobrý přehled o motorizacích.
Motory Mitsubishi ASX
Paleta motorů je poměrně široká a obsahuje jak motorizace s čistě spalovacím motorem, klasický samodobíjecí hybrid, tak i plug-in hybridní pohon. Základní motorizací je 1,0l přeplňovaný tříválec o výkonu 90 koní a 160 Nm točivého momentu. Ten si musí vystačit bez hybridní pomoci a se šestistupňovou manuální převodovkou.
Následuje silnější čtyřválcová třináctistovka doplněná o mild-hybrid, který spalovacímu motoru pomáhá jen při vysoké zátěži. Celkový výkon soustavy je 140 koní a 260 Nm točivého momentu a je spárovaná opět s manuálním šestikvaltem. Následuje silnější varianta téže pohonné soustavy o výkonu 158 koní a 270 Nm, ta však spolupracuje výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Následují ještě další dvě motorizace založené na atmosférické šestnáctistovce – v prvním případě jde o klasický samodobíjecí hybrid, kde kombinovaný výkon činí 143 koní a 150 Nm točivého momentu. Ten používá menší baterii o kapacitě 1,3 kWh, takže nelze jet čistě na elektřinu.
Vrcholnou motorizací patrně bude plug-in hybrid, který v kombinaci s atmosférickou šestnáctistovkou dává kombinovaný výkon 159 koní, točivý moment je téměř stejný. Tato motorizace potom jako jediná umí díky baterii o kapacitě 10,5 kWh ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu.
Výbava
Vzhled vypůjčený od vzdáleného bratrance z Francie už známe jako své boty, pojďme si tedy připomenout aspoň interiér. Ten se totiž v závislosti na zvoleném stupni výbavy může překvapivě hodně lišit – tak například výchozí motorizace používá na přístrojovém panelu klasické analogové budíky s menším 4,2palcovým displejem mezi nimi.
Vyšší stupně výbav potom mají 7palcový digitální displej, vrcholná motorizace pak dokonce širokoúhlý přístrojový panel o úhlopříčce 10 a čtvrt palce.
Standardní displej informačně-zábavního systému potom má úhlopříčku 7 palců a je orientován na šířku, oproti tomu vyšší stupně výbav už mají displej o úhlopříčce 9,3 palce s orientací na výšku ve stylu tabletu, který má podporu rozhraní Android Auto i Apple CarPlay.
Technologie
Z hlediska bezpečnosti všechny stupně výbav a všechny motorizace mají bez rozdílu systém nouzového brzdění, upozornění na opuštění jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek a parkovací asistent.
Ve vyšších stupních výbav se můžeme těšit na asistent mrtvého úhlu a aktivní upozornění na opuštění pruhu se zásahem do řízení, je-li to nutné. Vrcholné verze se budou pyšnit adaptivním tempomatem, který bude spolupracovat se systémem aktivního udržování vozu v jízdním pruhu.
Cenová politika
V kuloárech se proslýchá, že Mitsubishi původně zamýšlelo se z evropského trhu stáhnout úplně, avšak na poslední chvíli si to rozmyslelo, a tak se dohodlo na spolupráci s Renaultem – velmi podobné by to mělo být s typem Colt, který si vypůjčí techniku z Renaultu Clio.
Ve výsledku bude záviset hlavně na tom, na jaké cenové politice se Mitsubishi se svými partnery dohodne. Pro jistotu jen připomeňme, že Renault u svého Capturu uvádí základní cenu od 456 tisíc Kč. Očekává se, že Mitsubishi svoji cenovou politiku prozradí těsně před zahájením prodeje nového ASX – zřejmě v březnu 2023.