Hlavní obsah

Poslední svého druhu: Bugatti se loučí unikátním Chironem Profilée s astronomickou cenovkou

Foto: Bugatti

Finální verze ohromného konstruktérského počinu jménem Bugatti Chiron zatím nezná majitele – 1. února 2023 míří do dražby v pařížské galerii Louvre. Za kolik se vydraží? Sdělte nám svůj tip v anketě pod článkem!

Bugatti se rozloučí se svojí současnou vlajkovou lodí ve velkém stylu – Chiron s přídomkem Profilée sice přebírá techniku ze sportovní verze Pur Sport, jeho agresivní povahu však kombinuje s decentní estetikou. Vůz se má prodat formou dražby 1. února příštího roku v Louvru.

Článek

Poslední Bugatti Chiron. Výroba současné vlajkové lodi z Molsheimu začala v roce 2016 a teď, o zhruba 6 let a 500 vyrobených vozů později, se produkce chýlí ke konci. Automobilka připravila pořádnou rozlučku v podobě modelu Profilée, který nabídne formou dražby.

Foto: Bugatti

Model Profilée odkazuje na Bugatti Typ 46 Coupé Profilée z roku 1931

Pokud jste náhodou vyhráli v loterii, tak máte opravdu velké štěstí, doporučili bychom však zamluvit si letenku do Paříže. Majitele tento zcela jedinečný Chiron zatím nemá, zájemci však budou nesmlouvaví – jediný vyrobený kus Bugatti Chiron Profilée se totiž vydraží v umělecké galerii Louvre, a to už 1. února 2023.

Technicky vůz vychází z Chironu Pur Sport, který je ze silničních derivátů Chironu nejostřejší a nejlehčí. Pur Sport měl hořčíková kola, ohromné zadní křídlo a zkrácené převody, díky čemuž se sprint z klidu na stovku zkrátil na pouhé 2,3 sekundy.

Nároční zákazníci Bugatti však patrně chtěli něco víc – pokud ale chtějí víc, budou se o to muset „poprat“, možná i doslova.

Foto: Bugatti

Bugatti Chiron Profilée přichází o masivní zadní křídlo, přesto generuje podobné množství přítlaku, navíc při nižším odporu – vzrostla tedy maximální rychlost

Na první pohled zaujme absence obřího 180 cm širokého křídla, které nahradil velmi decentní, leč efektivní spoiler. Ten generuje celých 80 % přítlaku původního masivního křídla, dokáže to však při o poznání nižším odporu vzduchu, takže Chiron Profilée má vyšší maximální rychlost – 380 km/h oproti 350 km/h v případě verze Pur Sport.

Přední část byla do značné míry převzata z Chironu Pur Sport – zůstaly agresivněji tvarované a širší vstupy vzduchu, rozšířená „podkova“ ve středu nárazníku, která je charakteristickým znakem vozů od Bugatti, překvapivě došlo k pozměnění designu předního splitteru za účelem zachování aerodynamické rovnováhy mezi přední a zadní částí vozu.

Foto: Bugatti

Celkové nastavení vozu i agresivní příď ve velkém pocházejí ze sportovní varianty Pur Sport, stejně tak i výkon motoru 1 500 koní zůstal zachován

Nastavením a tedy i jízdními vlastnostmi by se měl model Profilée nacházet přesně mezi variantou Sport a Pur Sport – oproti verzi Sport má Profilée o desetinu tužší nastavení podvozku, podobně jako ostřejší Pur Sport má však rovněž o něco agresivnější nastavení geometrie kol – na zadní nápravě vzrostl negativní odklon o polovinu.

Pod kapotou naštěstí k žádným změnám nedošlo – i nadále tu burácí impozantní 8,0l čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec o výkonu plných 1 500 koní. Díky výše zmíněnému zkrácenému zpřevodování a sníženému odporu vzduchu jde po variantě Super Sport 300+ o nejrychlejší civilní Chiron.

„Překvapilo nás, že se varianta Pur Sport tak dobře prodávala,“ neskrýval nadšení výkonný ředitel Bugatti, Christopher Piochon. „Předpokládali jsme, že se jich prodá méně a původním plánem bylo představit na závěr výroby omezenou produkci třiceti vozů Profilée. Chironů Pur Sport jsme však namísto 30 kusů prodali hned 60, vzhledem k limitu celkových 500 vyrobených Chironů jsme byli nuceni zkrátit výrobu modelu Profilée na jeden exemplář.“

Celý automobilový svět si teď pokládá jednu jedinou otázku – za kolik se finální verze silničního Chironu prodá. Cena „obyčejného“ Chironu se pohybovala okolo 50–60 milionů Kč, verze Pur Sport stála nová 70 milionů Kč. Za kolik se prodá verze Profilée? 100 milionů? 150 milionů? Nebo snad víc?! Troufne si někdo odhadnout?

Načítám