Článek
Bezpečnost především, jak se říká. V poslední době se však z bezpečnosti stala v automobilovém průmyslu skoro módní záležitost. A je to jedině dobře – zákazníci na slovo „bezpečnost“ velmi dobře slyší, a tak výrobci nejen prodávají, ale ještě se zachrání nespočet životů. Jde tedy o výhru pro obě strany.
Vzdáme se plné autonomie… ve jménu bezpečnosti
Každý výrobce se přirozeně v tomto ohledu chlubí jinou technologií, do které vložil nezměrné množství úsilí a peněz. Japonské Subaru například pracuje na aktualizované verzi oblíbeného systému EyeSight.
Více na téma bezpečnost a autonomie:
Název systému se dá doslovně přeložit jako zrak, někomu by se však mohl více zamlouvat volný překlad jako dohled či dozor. Ba dokonce bude pro naše účely výstižnější, neboť jak tvrdí lidé od Subaru, není jejich cílem autonomní řízení, ale vyšší bezpečnost. Leckoho by napadlo, že si tímto tvrzením výrobce z tokijské čtvrti Šibuja protiřečí…
Dává to smysl?
Podle ředitele vývojového střediska Subaru Lab Eidžiho Šibaty se však o oxymóron rozhodně nejedná. „Nevidíme prioritu v rozšíření autonomních systémů, ale v aktivním snížení nehodovosti na silnicích,“ řekl. „Tyto dvě věci se vzájemně nevylučují, přičemž my vidíme smysl ve snížení počtu fatálních nehod pokud možno co nejblíže nule.“
Zdá se to být poměrně netradiční pohled na věc, ale svým způsobem dává smysl, o pozornost člověka totiž v dnešní době usiluje čím dál více faktorů – rostoucí provoz, palubní systémy a ukazatele, zvuky oznámení na mobilu… to a mnohé další jsou doslova salva informací zahlcující centrální nervovou soustavu.
Byť je Subaru pevně rozhodnuté, že v dohledné době nemá v plánu vyvíjet plně autonomní vozy, nepochlubilo se, u jaké úrovně autonomie, míry zásahů elektroniky a umělé inteligence do řízení hodlá „zakotvit“ – je však pevně rozhodnuté, že v dohledné době nemá v plánu vyvíjet vozy s plnou autonomií.
Proč je tato cesta lepší?
Světlo by do této diskuze patrně mohl vnést Toru Saito, zástupce ředitele vývojového střediska Subaru Lab – podle něj (navzdory počínání jiných výrobců) není nezbytně nutné použití lidarové technologie.
„Použití binokulární kamery přináší ve spolupráci s umělou inteligencí celou řadu výhod,“ dodává Saito. „Ostatní výrobci volí kombinaci několika řešení – radary, běžné monokulární kamery a lidary. Naše řešení však umožňuje systému vnímat hloubku pozorovaného objektu a triangulovat jeho zcela přesnou polohu.“
Vylepšení o parkovací funkce a představení nového SUV
Nová generace systému EyeSight by také měla mimo jiné umět nové funkce jako automatické parkování, neboť dle Saita v mnoha koutech světa zahrnují ťukance na parkovištích až třetinu všech nehod. Tohle vylepšení se patrně objeví i v novém modelu, který Subaru chystá.
Další články na téma Subaru:
Automobilka jím do značné míry reaguje na poptávku, a tak nikoho z nás nepřekvapí, že má pracovní název „New SUV“, tedy Nové SUV. Ničemové ze Šibuji však prozatím neodhalili nic víc než temné propagační fotografie.
Systém EyeSight od Subaru byl poprvé uveden v květnu 2008 a k dnešnímu dni už jej používá přes 5 milionů vozů Subaru po celém světě – což od té doby znamená 91 % vyrobených vozů se znakem souhvězdí Plejád na kapotě.